Névnapomra kaptam a könyvet, és nagyon tetszett. Kós
Károly építészetét eddig is kedveltem. Nem véletlenül szeretek reggelente a
róla elnevezett sétányon munkába menni. Kós Károly el tudta érni, hogy
szülőföldjén élje le életének nagy részét. Én meg itt vagyok a szülőföldemtől
több száz kilométerre, és még a Kós Károlyról elnevezett sétányon is az M3-asra
menő autók füstjét szívom. Na, jó, csak akkor ha nem indulok elég korán el.
Olyan jó volna legalább a nyugdíjas éveim a szülőföldön leélni, mint ahogy Kós
Károly tette! Még majdnem egy évtized, de az biztos, ha megélem, álmaim valóra
váltom.
Az életünk folyóiratban 1979-ben, az első kiadáshoz
készült recensioban írták:
Irigylésre méltó
könyvet adott ki a Kriterion Kiadó: szépen szedett szöveget és végre színes
Kós-grafikát is; másfélszáz oldalon, magas példányszámban és a kötet esztétikai
értékéhez képest rendkívül olcsó áron. Sem a könyv szerzője, a kérdező, sem a
kérdezett, akit nevezhetünk a magyarság utolsó polihisztorának is, nem
ismeretlenek az olvasó előtt. Benkő Samu az alkotótárs, egyben kiváló
kultúrtörténész, a vékony kis kötetben igen meggyőzően bizonyítja, hogy korunk
mániáját, az interjú-készítést mégiscsak leltet tisztességesen végezni; csupán
tudományos elmélyültség, alkotói szuverenitás és őszinte igazmondás kell hozzá.
(Holott a szerző bevallottan „gyakorlatlan”: a Kos-interjúk előtt mindössze a
festő Kovács Zoltánnal, valamint még az ötvenes években Kelemen Lajossal, a
kiváló műtörténésszel készített riportot.)
A kötetbe öt
beszélgetés került: az 1972-es keltezésű könyvművészetről és grafikáról szóló
riportot, az Igaz Szó, a földművelést érintő diskurálást a 90 éves Kost
köszöntő Tiszatáj közölte; az Erdély köveiről szólót a 77-es Utunk Évkönyvben,
Kós saját készítésű sakkfiguráiról, valamint a 45 utáni közügyekről készült beszélgetést
az Utunk 1977-es évfolyamában olvashattuk.
Milyen volt hát Kós
Károly, mint alkat és személyiség, mennyiben bővül az írói műbe préselhető
árnyalat a beszélgetések olvasata után? „Szigorú ember volt, az alkotást
szentnek tekintette, ezért élete utolsó szakaszában — ahogy ő nevezte, az
aggastyánkorban — az önkifejezésnek már csupáncsak két formájával élt:
levelezett és diskurált” — írja Benkő Samu a kötet bevezető emlékezésében. A
diskurálások nem érnek váratlanul bennünket, nem formálják át eddigi
Kós-értelmezésünket; mégis úgy kell olvasnunk ezeket az alkotói titkot
lemeztelenítő írásokat, mint egy kivételesen széles érdeklődésű életmű
egyenértékű, érvényes teljesítményeit. Látszólag az olyan témák, mint a
földművelés, az állattenyésztés, az aktuálpolitika nem a legrokonibb éghajlatú
tudományok az irodalommal, építészettel és grafikával. Mégis közös szellemi
tartomány: a totális lét-igény szülöttei. Kós Károlyt nem véletlenül lehet
rokonítani a múlt századi magyarság rendkívüli koponyáival, többek között
Brassai Sámuellel, aki többirányú elmélyülést érdeklődésében a „hasznosan
cselekvő egyén a teljes értékű honpolgár”-elvére való megfelelést tartotta az
egyedüli progresszív világszemléletnek. És ebben a heroikus vállalásban van Kós
hosszú életútjának legszembetűnőbb mozzanata is: az állandó, folyamatos és
értelmes készség a cselekvésre. A kelet-európai csapdát, amely szerint a
cselekvés ezen a tájon túlnyomóan lelkiismereti problémává válik, anélkül, hogy
a tett utáni sóvárgás feloldozást találhatna (Bretter György írja Bolyai
Jánosról szólva) — Kós elkerüli, ö a kihagyás nélküli küzdelmet vállaló
keresztesvitéz; bár igen szerencsés alkat: eredendően több képességgel
rendelkezik és nála a cselekvési vágy az azonnali kifelé fordulás lehetőségével
párosul. „Mind az izgatott, hogy mi kerekedik ki abból, amivel éppen dolgozom.
Én nem vagyok spekulatív természet. Gondolat és cselekvés nálam párhuzamos” —
nyilatkozza a sakkfiguráiról faggató Benkő Samunak. Életútja ismert: építesz,
grafikus, író, könyvművész, kultúrtörténész, politikus, lapszerkesztő,
főiskolai tanár; felületesen nézve is rendkívüli életnek látszik. A sors
azonban e szerencsés alkatú művésznek igen szigorú rendelést szabott; Kovács
László — barát és szerkesztőtárs az Erdélyi Helikonnál, akinek elfelejtett
alakja a beszélgetésekben fel felbukkan — 1933-ban nem véletlenül nevezi őt a
viharok ügynökének. Nemzetromlás, világháborúk, otthonvesztés, bizonytalan
egyéni és közösségi lét, idegen befolyásolású új élethelyzetek — ezrek számára
tették kétségessé az értelmes cselekvésbe vetett hitet. ,,Engem nem ért
meglepetés akkor sem, amikor sok-sok személyi és közösségi tragédiának lettem
szemtanúja. [...] a helyzetet magát nem fogtam fel tragikusan” — válaszol a
század legfontosabb kisebbségi kérdésére, a nemzeti megmaradás kérdésére az
utolsó beszélgetésben. E mozzanat köré kristályosodik ki a Kós Károlyi életmű
második lényeges csomópontja is: személyes cselekvési vágyát következetesen
áthatja az a ragaszkodás, hogy a történelem, a jelen adta szűk lehetőségeket a
megtalált közösséggel együtt, a kollektív gondolat jegyében kell kihasználni.”
[...] Passzivitásba ájult népünk életre ébresztését”, az „emberi és nemzeti
jogaiért kiállásának munkálását” tartja legfontosabbnak a királyi Románia
megalakulásakor — az 1968-as önéletrajz tanúskodik erről —, s feloldó
közösségnek Erdély, szűkebben pedig Kalotaszeg népét választja — mind a földet,
mind a népét. Nála is — az érvényes erejű művésznél — a tevékenység sine qua
non-ja és végcélja a közösségi erőfeszítés, ragaszkodás a „nemzet: közös ihlet”
igazságához. „A nép együtt él tovább és szüksége van az értelmes beszédre, a
vele törődő okos szóra. Nekem életprogramom volt, hogy innen nem tágítok” —
mondja a közügyek kapcsán de idézhetnénk a széles írói műveinek más darabjaiból
is. (Különösen legjobb művéből, a Varjú-nemzetségből, ahol a Varjúk több
nemzedéke „időtlen időktől fogva” hűségesen lakja a földet és szolgálja a
népét)
A „minden a jelen időn
múlik” tétele juttatja a cselekvés parciális szférájához, a földműveléshez is.
A gazdálkodásról folytatott beszélgetésből azonban kitűnik, hogy Kós Károly a
földhöz való misztikus menekülést szenvedélyesen elutasítja — ellentétben
némely két világháború közti kartársával —, hanem helyette egészséges,
közösségi programot vall magáénak. Miben jelentkezik ez a földdel való
együttélési szándék, s a kísérlet hogyan nő túl az anyaföld
romantikus-misztikus értelmezésének határain?
1. A kisebbségi sors
szenvedélyes vállalásában. („[...] hiszem, hogy Erdélyben nagyobb szükség lesz
reám, mint Budapesten” — fogalmaz 1919-ben és utasítja el az Iparművészeti
Főiskola tanszékét. A közismert levélrészletben foglaltakhoz a koporsóig hű
maradt.)
2. A példaadás
vállalásában. („Nekem a gazdálkodással messzebbre tekintő céljaim is voltak —
nyilatkozza már ebben a kötetben —: a korszerű földművelésre akartam példát
mutatni.”)
3. A gazdasági munka
oktatásának megszervezésében. („[...] azt a célt is magam elé tűztem, hogy
lendítsek valamit a vidéken: Kalotaszegen. Ezt a célt szolgálta volna a
Bábonyban tervezett mezőgazdasági iskola és annak a tangazdasága. Itt szerettük
volna a kalotaszegieket megtanítani arra, hogy a sovány, gyenge, köves földből
többet lehet kihozni, mint amennyire apáink erejéből tellett.”)
Ragaszkodott a földhöz
— amely első szántáskor napi tíz szekér követ adott —, a diófához, a kaszálás
öröméhez, a mókány lovakhoz, a dolgát végző házőrzőhöz, csupán azért, mert az
organikus feszültségű életnek adhatott velük új tartalmat, tisztább ragyogást.
Földje nem jövedelmezett, a családi igények kielégítésén kívül, azért
vásárolta, hogy feljavítva továbbadja a falubeli sztánaiaknak. (A nép és Kós
harmonikus kapcsolatának utolsó földi stációján a színpadra, könyve-köztudatba
írt, rajzolt, metszett és mentett kalotaszegi atyafiak kísérik barátjuk kihűlt
maradványait a házsongárdi temetőbe.) A művészet az emberben élő szépségigény
kielégítését szolgálja, mondja, de másutt szereplő válaszában a létezésélmény
tárgyi-természeti-lélektani körülményeit körvonalazva — a provincialitás
megtűrése nélkül — így beszél: „Életem legszebb óráit a szántás és a kaszálás
közben éltem át. A szép szántás, az olyan gusztusos, az olyan csodálatos dolog
különösen lóval. ... Ahogy azok mentek, pontosan a barázdán, ahogy befordultak,
s nyomukban a gyönyörű, hibátlan barázda... Ezt csak az tudja érzékelni, aki
már fogta az eke szarvát, s aki a kezében tartott gyeplő egy-egy pici
mozdításával irányítani tudta a ló mozgását.’'
Ragaszkodása a földhöz
és népéhez juttatja el a közéleti, kisebbségpolitikai tevékenységhez is.
Társszerzője a Kiáltó Szó című röpiratnak és bekapcsolódik a politikai
publicisztikába, megindítja a Vasárnap című képes politikai népújságot.
Szakelemzésbe való az
egykori műegyetemi hallgató erdélyi útjainak grafikai termése is. összerakni,
összevetni, sorba állítani, szétválasztani az évek során szaporodó grafikákkal;
a magyar szecessziós grafika utolsó előtti képviselőjének önálló kötetben való
kiadását sürgetjük. (Utolsó mestere ugyancsak romániai magyar; a mos 75
esztendős Debreczeni László, aki az Erdélyi Fiatalok tagjaként Kost tartotta
mintaképének, s akinek önálló nyelve dokumentumszerűbb, mint az elsősorban
hangulatteremtésben kitűnt mesteréé.) Témái a népsors életterében mozgó
azonosulások: templom, székesegyház, viselet (mindháromból magyar, román és szász),
kapubástya, fejfa, szobabelső, harangláb, útszéli kereszt, csűr, házsor, kúria,
később ex libris, színpadvázlat és természetesen könyvillusztráció. A kötetben
alkotáslélektani boncolásnak is asszisztensei lehetünk: Benkő okos —
hálószobatitkot sohasem feszegető — kérdésére; rajztudását az építészeti,
tervezői, illusztrációs munkáján kívül milyen más területen gyümölcsöztette,
Kós Károly így válaszol: „Amikor írtam, akkor is képben gondolkoztam, láttam a
képet és azt írtam le. [...] Párhuzamosan készült a rajz és a szöveg [. ..].
Írás közben örökké rajzolgattam.” Rajztudása, stílus- ismerete, a „szülőföldön
otthon lenni” vágya és a választott miliő valóságának való megfelelés vezették
az illusztrált építészeti és kultúrtörténeti könyvei, a Régi Kalotaszeg (1911),
az Erdély kövei (1922), az Erdély (1929) és a Kalotaszeg (1932) megírására.
A kötet Kosnak a
létezés értelmességét sugalló életművén keresztül egy eltűnt, elfelejtett
világba is elvezet. Diákélet a Kolozsvári Református Kollégiumban, feladatai és
tanárok a régi műegyetemen, a múlt századba nyúló családtörténet,
gazdaságtörténet a két világháború között (az EMGE — Erdélyi Magyar Gazdasági
Egyesület — programjai, tervei, lehetőségei), politikai események: a
Memorandumper, az 1910-es balázsfalvi gyűlés, a Magyar Népi Szövetség 1945
utáni küzdelmei. Irodalmi csoportosulások; az Erdélyi Szépmíves Céh, a Józsa
Béla Athenaeum és természetesen: kortársak. Adyn, Balogh Edgáron, Kurkó
Gyárfáson, Kacsó Sándoron kívül — akiket irodalmi köztudatunk többé-kevésbé
ismer —, a kötet az irodalom-történetírás egyik adósságát nyomatékosítja:
Bánffy Miklóst. Életpályájával ezidáig nem néztünk következetesen farkasszemet.
Bánffyt nem rehabilitálni kell, de hibáit és erényeit aktuális józansággal és
pontossággal kell feltérképeznünk. Kós Károly Bánffyra tisztelettel és
szeretettel emlékezik: a barát, a küzdőtárs, a gondolkodó ember képét vitte
magával.
Benkő Samu — ahogyan
jeleztük —: alkotótárs, becsületes partner, az életmű kitűnő ismerője, s könyve
címéül is egy Kós Károly személyiségének racionális megértését segítő idézetet
választott: „A legszebb élet, amit magamnak el tudtam képzelni.” Tudjuk, és egy
hosszú élet kortársaként tudtuk is: Kós Károlyban kivételes személyiséget
tisztelhetünk, aki immár az égi mezőkön ballag, s aki több irányú tehetségét az
értelmes lét végsőkig fokozott totalitásával tudta kibontakoztatni. Az életmű
befogadása utáni esélyünk az a magatartás marad, amely emberszabású életet
ígér, amint azé volt, aki tudta mit hoz létre, és aki azt is tudta, miért
teszi; s akinek — Benkő Samu a sírbeszédben fogalmazott így —: „hazug beszéd
száját el nem hagyta, rútat le nem írt, felhúzott fala még soha le nem omlott.”
(Kriterion, 1978.) AMBRUS LAJOS