Az időjárás, és a budapesti lakás teraszbútorának felújítása miatt e hétvégét Budapesten töltöttük el. Igyekeztem úgy, hogy ne csak a lakásbelsőt, és a házunk környékét lássam. Olvastam, hogy az Óbudai önkormányzat Esterházy Péter hetvenegyedik születésnapja tiszteletére plakátokat helyez el a köztereken. Megpróbáltam utánakeresni, hogy pontosan hol vannak, de ezt a neten nem sikerült kideríteni. Sebaj, majd a helyszínen biztosan lesz infó, és megtaláljuk őket. – Gondoltam én, és amint Vasárnap délelőtt engedte feleségemmel elmentünk Óbudára. Az Óbudai főtér környékén egyetlen EP71 táblát sem találtunk. A Szentlélek téren aztán megleltük az elsőt, de semmi információt nem kaptunk róla, hogy hol a többi. Aztán egy nagy kört téve Óbudán találtunk még hármat. Azért nem szomorkodtunk, mert fényképeztem más emlékműveket. Igazán kellemes délelőtti városi túra sikeredett.
A tavalyi, kerek évfordulón – 2020-ban lett volna 70 éves Esterházy Péter – elég szűkre szabta a megemlékezés kereteit a járványhelyzet, mégis online események, videók, kiadványok tucatjaival tisztelegtek ország- és Európa-szerte a 2016-ban elhunyt író előtt. Az Óbudai Anziksz kulturális magazin a tavalyi évben Esterházy-különszámmal jelentkezett áprilisban, amelyben a családtagok, a barátok, az alkotótársak beszámolói és visszaemlékezései mellett addig nem publikált fotókat is közöltek.
Tavaly úgy tűnhetett, idén szerencsésebb körülmények között lesz módunk ünnepelni, de erre legkevesebb egy évet még biztosan várni kell.
Az Óbudai Anziksz és Óbuda-Békásmegyer Önkormányzat ezért az egész harmadik kerületet szeretné a megemlékezés terévé tenni 2021 áprilisában: negyven darab egyedi, nagyméretű plakátot helyezett ki Óbuda-Békásmegyer területén, amelyeken negyven hazai kortárs író és költő kedvenc EP-idézetei olvashatók.
A köztéri plakátokon szereplő fekete-fehér fotók
Erdőháti Áron munkái, nagyobb részük korábban sehol sem volt látható. A
felvételek a Marie Claire magazin 2015 májusában megjelenő lapszámába készültek
(az Írók Boltjában), Köves Gábor interjújához. Forrás: https://obuda.hu/blog/hirek/onnek-van-kedvenc-esterhazy-idezete-40-kozteri-plakat-kerult-ki-a-harmadik-keruletben-az-iro-szuletesnapja-alkalmabol/
Óbuda-Békásmegyer Örmény Nemzetiségi Önkormányzata és Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata örmény kőkeresztet, chacskart állított az 1915-ös törökországi örmény népirtás, valamint az 1988-as, azeriek által elkövetett sumqayiti pogrom és az azt követő hegyi-karabahi harci cselekmények, üldöztetések áldozatainak emlékére. Az örmény népirtás emléknapján tartott avató-, illetve felszentelési ünnepségen beszédet mondott Bús Balázs, a kerület polgármestere és Serkisian Szeván Simon, a nemzetiségi önkormányzat elnöke. A keresztet az örmény egyház közép-európai főpapi delegátusa szentelte fel.
Az örmény népirtás örmény források szerint mintegy másfél millió örmény erőszakos kitelepítése és lemészárlása volt 1915 és 1917 között a muzulmán vallású törökök alkotta Oszmán Birodalomban. Az áldozatok száma a szervezett népirtás vádját kategorikusan elutasító, mindössze az „áttelepítések” során bekövetkezett haláleseteket elismerő törökök szerint 200–300 000 volt, a tudományos körökben elfogadott nézet szerint viszont 600-800 ezren vesztették életüket. Az erősen nacionalista ifjútörök kormány által elrendelt genocídiumot széles körben tekintik az egyik első modern, szisztematikus népirtásnak, ugyanakkor állami szinten, politikai okokból (a török kormánnyal való jó viszony megtartása végett) 2018-ig mindössze huszonkét ország ismerte el hivatalosan genocídiumnak - hazánk nem tartozik közéjük.
Az örmény aprószeres faragású kereszttel, rozettákkal díszített, sztélészerűen formált emlékkő, chacskar (örményül Խաչքար) (az örmény chacs=kereszt és kar=kő szavakból) lényegében egy sztélé, melyet élő vagy halott személyek lelki üdvéért állítanak. Ennek megfelelően elsősorban sírkő szerepe van, de gyakran szolgált katonai győzelmek, templomépítések vagy természeti katasztrófák elleni védekezés emlékköveként. Noha az írásos emlékek már a 4-5 században említik, az első chacskarok a 9. századból maradtak fenn; ma már csak Örményországban mintegy 50.000-re teszik számukat. A többnyire vörösre, ritkábban fehérre vagy kékre festett kereszt-kövek az idők folyamán hosszú fejlődéstörténetet mondhatnak magukénak; mára rendkívül finom, részletgazdag, különleges, szinte csipkeszerű véseteket tartalmaznak. 2010-ben a középkori keresztény örmény művészetre jellemző chacskarok szimbólumrendszere és kézműves technikája felkerült az UNESCO szellemi kulturális örökségi listájára.
Az emlékkő központi eleme egy örmény kereszt, ami
valójában olyan latinkereszt (alsó szára hosszabb, mint a három ága), amelyiken
mind a négy rész vége kettéágazik, így összességében nyolc ágat tartalmaz. Az
örmények számára e faragott kő hitük egyik fő megnyilvánulása, a kereszt iránti
mély tiszteletet fejezi ki. A hit képviseletén túl a chacskar keresztje
lényegében az életfát szimbolizálja; Jessze fája (Jézus Krisztus Jesszéből kinövő
családfája), a jó és rossz tudásának fája, az új és örök szövetség szimbóluma.
A keresztet általában egy kő alapra vésik. Alul egy rozetta vagy napkör
látható, amelynek nincs kezdete vagy vége; a megújulást és az örökkévalóságot
szimbolizálja. A kereszt körüli ív a Paradicsom kapuját jelképezi. A
kereszt-életfa karjai enyhén szétágaznak s általában növényi elemekkel,
gyümölcsökkel, virágokkal vagy rügyekkel díszített oldalhajtásokban végződnek.
A növényi hajtások az újjászületés eszméjével erősítik az élet győzelmét a
halál felett. A kereszt lábát virág borítja, a gyökerek nem hatolnak a földbe,
hanem visszafordulnak a gallyakkal teli égbolt felé, az életerő és a megújulás
jeleként. A keresztes köveket ezen felül kétoldalt szőlőfürtök (eucharisztikus
gyümölcs) és gránátalmák (a termékenység záloga) díszíthetik; ezen az
emlékkövön erősen stilizálva láthatók. A kövek felső részén általában a menny
szimbolikus ábrázolása látható, gyakran a keresztény kultúrkörből ismert
figurákkal, mint például Jézus Krisztus, Istenanya, apostolok, védőszentek,
angyalok bibliai jelenetekkel. Forrás: https://www.kozterkep.hu/34178/ormeny-kokereszt
ANTONIO BONFINI
A felállítás
helye: III. Óbuda, a Péter-Pál főplébánia templom D-i oldalán
Felirat: MÁTYÁS
KIRÁLY KRÓNIKÁSA, A MAGYARRÁ LETT ANTONIO BONFINI EMLÉKÉRE, AKIT AZ EGYKORON
ITT ÁLLÓ SZENT MARGIT KÁPOLNÁBAN TEMETTEK EL. Forrás: https://obuda.hu/blog/szabadido_kultura/szobrok/
Nem csak múltmentő vagy, de nagyon jó idegenvezető is. :) Óbudának csak bizonyos részeit ismerem és most sok újdonsággal leptél meg. Nem is tudtam, hogy ilyen sok szobor és emlék van azon a részén Budapestnek. Mint mindig, a képeid nagyon beszédesek és hangulatosak.
VálaszTörlésIdegenvezető? Soha nem tanultam, csak szerettem túrákra járni, figyelni keresni látnivalókat érdekességeket. Örülök, hogy tudtam újat mutatni Óbudáról. Sok újdonságot láttam én is most, hisz már 27 éve elköltöztünk a III. kerületből, ahol 8 évig éltünk.
TörlésMindig információkban gazdag írásokat hozol szép képekkel illusztrálva. Most is jó volt idejönni. Soha nem készültél tanárnak vagy ahogy Borka is írta idegenvezetőnek?:)
VálaszTörlésTanárnak nem készültem, de egyetem után 5 évig tanársegédként dolgoztam. Azóta folyamatosan vállalatgazdálkodási és irányítási rendszereket tervezek, fejlesztek, tesztelek, üzemeltetek. Talán a tanári múltamból az maradt meg, hogy a legjobban a felhasználókat betanítani, és a felhasználói kézikönyvet megírni szeretem. Sajnos a munkában ez utóbbi tevékenységekből van a legkevesebb.
TörlésKöszönöm a választ, most többet megtudtam rólad.
Törlés