2020. április 1., szerda

A megmentett lombfűrész készlet.


Már hét éve, hogy írtam a Mittler Bernát Fémárugyárának árjegyzékéről. Mint írtam a feleségem dédszülei innét vásárolták a lombfűrészkészletet a nagyobbik fiúknak, aki később ezeket sokáig használta, és készített szebbnél szebb dísztárgyakat.

Ez a lombfűrész készlet már évek óta itt van Budapesten, és azt várja, hogy én foglalkozzak vele. Van már nekem más lombfűrészem is, de egy ilyen családi örökséget nem lehet csak elfeledni. Az ősök megőrizték, még az ifjú lombfűrész mester félbehagyott munkáját is. Az egyik darab csak félig kivágva, másik fele csak előrajzolva. A Fekedi nyári néprajzi táborban be is mutattam a készletet, és a kivágott formákat is.


A készlet fém részei kissé rozsdásak, de még jól tartják magukat. Én először is RO 55-el lekezeltem, hogy ne romoljon tovább.

Majd aztán a multifunkciós barkácsgépem drótkorongjaival letisztítottam.

 A lombfűrészt darabjaira szedtem. A nem festendő részeket papírral és maszkozó szalaggal burkoltam festés előtt.

Itt a lombfűrész készlet munkalapját tettem a frissen vásárolt munkalap mellé. Látható, hogy a munkalap a nyolcvan év alatt alig változott. Az innováció annyi, hogy az új lapon a két bevágott horony megkönnyíti a fűrészlap cserét.

Festés után aztán összeállítva úgy fest, mint amikor megérkezett a fémárugyárból. Úgy gondolom, fogok még ezzel fűrészelni!

4 megjegyzés:

  1. Na, lombfűrészem nekem is van, bár többször ki akartam már dobni. Valahogy nekem nem volt sikerélményem vele. Persze az is lehet, hogy nem megfelelően használtam.
    Mindegy is...
    A tiéd jól karbantartva, megfelelően használva biztos működőképes lesz.
    Amúgy nem tudom, azokat a cifraságokat miképp lehet egy ilyen fűrésszel kivágni ? Hacsak nem 100 év alatt....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gyorsan megy a lombfűrészelés. Nekem több lombfűrészem van, mert ez könnyen tanítható a gyerekeknek, és dekoratív, használható tárgyakat lehet készíteni. A lombfűrészed ki ne dobd! Vevő vagyok rá ! - A cifraságokhoz türelem kell, de megy gyorsan. Majd nyáron szívesen személyesen is megmutatom, hogyan kell használni.

      Törlés
  2. Rengeteget lombfűrészeltem. Nagyon fontos, hogy jó vágólappal legyen használva. Sajnos ezekben a nagy árúházakban általában a gagyikat szokták árulni. Mostanában nem sokat vágok lombfűrésszel, de kéznél van, ha kell. Nem reklámozni akarom a blogom, de itt van pár munkám, amihez lombfűrészt is használtam:
    https://muzsiattila.blogspot.com/2017/06/takol-az-azstalos.html
    A megvilágított csajok és a betűk a falon...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, hogy írtál a lombfűrészelésedről. Már évek óta rendszeres olvasója vagyok a blogodnak. Erre a bejegyzésedre is emlékszem. Nagyon tetszenek a kreatív asztalos alkotásaid, vagy ahogy szoktad írni, tákolásaid. A vágólap valóban fontos, de amire én használom nyírfa rétegelt lemezekkel való munkára az olcsó barkácsbolti is megteszi.

      Törlés