2019. december 21., szombat

Ami a Megtörtént Tárgyakból kimaradt.


A múlt hét végén ajánlottam a Megtörtént Tárgyak blogon megjelent tárgyismertetőmet. Arra a blogra nem tudtam megírni mindent, mely ezzel az „őskori” számológéppel történt. Ez poszt tartalmazza azt, ami az előző ismertetőmből kimaradt. Amikor az eladótól megvettem, akkor alaposan kikérdeztem. Mint kiderült évtizedekig őrizgette szeretetből, mert tanuló korában nagyon sokat használta a feladatok megoldásához. Most is csak a helyszűke miatt adta el. Ezt mondta erről az időkről:
Hiába volt könnyebb ezzel számolni, azért ezzel is sokáig tartott a fogaskerekek méretezése. Ma már a számítástechnika korában ez sokkal kevesebb időt igényelne. – Aztán elgondolkodott és megvallotta. – Azért, ha órákat számoltunk és tévesztettünk, azt a tanárnak is tovább tartott volna ellenőrizni. Ezért aztán biztos, hogy néhányszor tévesztett számolásra is jó jegyet kaptunk. Ezt ma biztosan nem lehetne megtenni. – Mondta nekem. Mielőtt átadta, azért megjegyezte, hogy mint hirdetésben írta a gép nem működik, vagy már elfelejtette, hogy hogyan is kell használni.
Nem gond. Már beszéltem egy barátommal, aki hasonló számológépekből már vagy egy tucatot megjavított. – mondtam büszkén.
Akkor sok szerencsét hozzá. Örülök, hogy jó helyre kerül. - Mondta és átadta a számológépet.    

Így került tulajdonomba. Két nappal később jött érte Miki barátom, akinek átadtam, hogy működőképes állapotba hozza. A tisztításáról, és javításáról folyamatosan leveleztünk, barátom küldte szorgalmasan a fotókat is róla. Az alábbi szöveg és képfolyam bemutatja, mi is történt a számológéppel:

Miki: A számológép működik! Arra kell rájönnöm, hogy mászott el a 4. és a 6. helyi értéken lévő szám és visszacsalogatni őket. Jelenleg, amikor nullát mutat, akkor a valóságban 0000403000-on áll. Négyszázháromezerről indul. Ehhez képest viszont pontosan számol.

Én: Jó hír. Végül is, ha így marad, akkor is jó bemutató gépnek. Ha egy videót készítesz, a feladat az lenne, hogy 2019-1964=?, azaz kiszámolná, hogy hány éves maga a gép.

Miki: Videót még nem csináltam, de kipróbáltam.
Végeredmény:55!
Úgy néz ki, hogy beállítom a 2019-et, leviszem az alsó skálára, itt nem 2019 jelenik meg, hanem 405019 (403 ezerrel több), beállítom az 1964-et, visszafele forgatva kivonom és megvan az 55!!!!!!
Itt meg levonta a 403 ezret és az 1964-et.) Azért szorzásnál, osztásnál kicsit komplikáltabb lenne, de pontosan számol!

Miki: A két alsó skála is már lenullázható.
Kell pár apró metrikus csavar a jobb eleje burkolatának rögzítéséhez. Utána szépen visszaáll az eredeti forma.
Megnéztem az eladó fotóit, már ott is hiányzott, a szállításkor meg egy kicsit deformálódott.

Miki: A képeken a burkolat leszedése után látható állapot van.
Rájöttem, hogy hogyan lehet helyretenni a nullákat. Azok már a helyükön.
Találtam benne egy gazdátlan csavart. Ha csak valamikor beleesett, akkor jó, ha nem, akkor viszont nem látom, hogy honnan hiányzik.
Valami lesz belőle!
Én: Nem győzök betelni a hírrel. Fantasztikusak a képek, látszik a belső szerkezet. Ha szépen ki lesz tisztítva és olajozva egy álom. Látni a múlt e csodálatos találmányát. A héten Németországba megyünk, és jövő hét első két napján szabin vagyok. Ha akkorra
Miki: Még egy hiba. Már megtalálva, de még nem megjavítva.
Annak a karnak, ahova a piros filccel mutatok, el kellene mozdulnia pár millimétert balra, akkor, amikor a tekerőkart kihúzod a helyéről jobbra. Jelenleg nem, vagy csak alig mozdul el. Amikor kézzel rásegítek, akkor számol, ha nem, akkor vagy megakad, vagy akadozik. Ilyenkor szokták a nagyon okosok erőltetni. Én nem fogom!
Érzésem szerint, onnan hiányozhat az a csavar, amit tegnap találtam benne.
Ma már nem boncolom tovább. Úgy gondolom, még a héten rendben lesz!
Azért már számoltam vele.2019-1964=55
Én: Hogy Te miket ki nem derítesz?!?! - Micsoda polihisztor vagy!
Olyan jó rágondolni, hogy jövő héten már erőltetés nélkül fog számolni. Jó látni így burkolat nélkül, hogy ugyan kosz és por került bele, de rozsdafolt egy csöpp sem.

Miki: Előszedtem a saját ugyanilyen gépemet.
A képen, a felső. A tekerőkar kihúzásakor a múltkor megjelölt tengely elmegy balra, amikor a kar visszakerül a helyére, akkor a tengely is.
A tiéden a tengely csak akkor megy balra, ha kézzel, csavarhúzóval eltolom. Vissza már magától megy. Ha az a tengely a helyén marad, akkor a kart nem lehet tekerni, ami a számoláshoz kell. A tengelyt eltolva tökéletesen működik a tiéd is.
Alaposan átnéztem minden irányból. Minden a helyén van, semmi sem hiányzik.
Már nem koszos, biztos, hogy nem ez a baja.
Valami nagyon alaposan elrejtett rugón gondolkodom, hogy – ha van ilyen - azzal lehet valami gond.

Én: Ha csak így burkolat nélkül csavarhúzóval dolgozik rendesen nem a legjobb, akkor csak dísznek jó.

Miki: Van egy ötletem. Elsőre kicsit bizarr, de én magamnak megcsinálnám.
Ahhoz, hogy burkolat leszedés nélkül lehessen használni, a hátára kellene fúrni egy pici, pár milliméteres lyukat.
Az egyik képen nyilakkal megjelöltem, hogy milyen mozgást kellene végeznie annak a kallantyúnak, amikor kihúzod a kart.
Figyelem, minden fordított, ez a hátulja!
Amikor a kar visszakerül a helyére, akkor ez is. Visszafele megy magától, kifele nem!
A burkolat hátára rajzoltam két piros pöttyöt.(Csak számítógéppel!)
Ha a felsőt fúrom ki, akkor ott benyúlva egy kb.65-ös szöggel a nyíl irányába kell eltolni, vagy ha az alsót fúrom, akkor ott, a másik irányba.
Nagyon pici erő kell hozzá és csak 2-4 mm, amit mozdítani kell.
Számolás közben nem kell megtartani, de minden újabb műveletnél meg kell ismételni.


Én: A felső lyuk nálam a nyerő, jobban kézre esik, ha használni kell.
Teljesen jó megoldás.

Miki: Pucolt változat.
A burkolatokat ismét leszedve, mosogatószeres vízben áztatva, fogkefével ledörzsölve.
Ami még maradt rajta, vagy sérülés, vagy olyan valami, amit a fenti módszer nem tud leszedni.

Így történt, hogy most az íróasztalomon itt van a Triumphator számológép. Használható állapotban. A hátulján van egy kicsi lyuk, amelyen időnként bele kell piszkálnom, hogy számolni tudjon. Van rajta egy gomb, melyet nem szabad megnyomni, mert az lezárja a számológépet, és csak a burkolat szétszedésével lehet újra kinyitni. Ha én, vagy a macskám véletlenül mégis megnyomná – és Miki barátom sincs telefonközelben-, kaptam barátomtól egy kis szétszerelési útmutató silabuszt.


A TRIUMPHATOR a BRUNSVIGA-val és ODHNER-kel együtt a világ három legismertebb mechanikus számológép gyártója. Lipcsében - Lindenauban egy szerelővel BRUNSVIGA-tól elpártolt, Otto Holzapfellel -, kezdték a számológép gyártását 1904-ben - TRIUMPHATOR márkanéven. Mint az első vállalat világszerte, amellyel a számolások 10 helyi értékű számjeggyel készültek. 1912 csatlakozott egy másik BRUNSVIGA szakember a céghez: Boleslaus Benas. 1920-ban a társaság a Lipcse melletti Moelkau-ba költözött (egy korábbi zongoragyár épületébe), és 1930-ban a TRIUMPHATOR éves gyártási kapacitása hasonló volt a versenytárs BRUNSVIGA-val. A Második Világháború után a gyár az NDK-hoz került, és a vállalat számológépeket gyártott elsősorban a "Keleti Blokk" számára. A számológépgyártás 1965-ben szűnt meg. Forrás: http://public.beuth-hochschule.de/~hamann/history/index.html#17 (Itt még sok más hasonló mechanikus számológépgyártóról és gépeikről lehet sok érdekeset találni.)

Az asztalomon az otthon használt számítógépem mellett. 



4 megjegyzés:

  1. Eszem megáll :-)
    Hogy ti mire vagytok képesek !!!
    (Egy számológépért...)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is csodálkozom egy kicsit. De végül is a számítástechnikai érdeklődésem pont egy ilyennel kezdődött. Ezért aztán, még ha csak dísz is az asztalon, azért maradjon meg használható számológépnek. Nagyon jó, hogy van egy olyan számológépem, amelyik áram nélkül is használható :-)

      Törlés
  2. Ez a gép csodálatos! Rendkívüli finommechanikai és szellemi teljesítmény. Az én asztalomon is elférne egy ilyen barát. Magam, ifjúkoromban ilyen eszközzel nem, csak mechanikus pénztárgéppel találkoztam, ami -gondolom- inkább összeadni tudott.
    Szerencsés, hogy ilyen eszköze lehet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem reménytelen egy ilyet baráti áron beszerezni. Miki barátomnak, aki ezt is javította már van egy tucat. Az egyiket például befogta napi számolásra az asztalan, ahogy ő írta: "A bal felső skálán lévő számból minden visszatekeréskor levon egyet.Amikor eléri a nullát,akkor mehetek nyugdíjba." -
      ... de naponta csak egyszer tekerhetem!". Erre a gépre biztos szüksége lesz a hátralevő több, mint 2000 napig. A maradék 11-ben van duplikátuma, azok közül nem csodálkoznék, ha eladna.

      Törlés