2021. október 30., szombat

Nemesnádudvari meglepetés

Az őszi szünetre feleségem egy hatalmas dél magyarországi munkatúrát szervezett. Kübekházától kezdve mentünk Kaposvárig, és útközben szinte minden útba eső, vagy az útvonaltól kis kitérővel meglátogatható sváb falut megnéztünk. Ezekben a sváb falvakban a magyarországi németekkel kapcsolatos emlékműveket fotóztunk, és az emlékművek állítóival, és szobrászaival is készítettünk interjúkat. Jó nagy projektet vállalt be magának a feleségem. Azért én is találtam magamnak való látnivalót, egy Zsolnay épületkerámiával díszített községházát. Nagyon szeretem ezeket a szecessziós épületeket. El is kezdtem keresni, hogy ki tervezte és mit írnak róla, de még a Nemesnádudvari látnivalók között sem tüntetik fel ezt a remek épületet. A Településképi Arculati Kézikönyvben találtam ezt a rövid leírást róla: Az elmúlt évtized egyik legnagyobb közösségi építésének tekinthető a községháza eredeti állapotának visszaállítása. Építészeti kritikát sem nélkülöző részletei ellenére a község identitását, örökségvédelem iránti elkötelezettségét jól szimbolizálja az épület. Forrás: https://www.nemesnadudvar.hu/letoltesek/?tax%5Bwpdmcategory%5D=telepuleskepi-arculati-kezikonyv




A templom megtekintését már nagyon vártam, mert azok ablakairól már olvastam Sós Károly blogján.

Az első templomot Patachich Ádám kalocsai érsek építtette az ide telepített németek számára 1736-ban.   Az épület 70 évig szolgálta a hitéletet, mígnem szükségessé vált a megnagyobbítása.   A folytatásban, a már elkészült új templomot, egy 1850-ben keletkezett (az egész települést érintő) tűzvész majdnem teljesen megsemmisítette.  Végül, 1891-től - további bővítésekkel együtt - újjáépítették.   Az ablakokon szignó nem látható, de a jól ismert jellegzetességek alapján, tagadhatatlanul Waltherr Gida műhelyéből származnak 1909 és 1910-ből. Forrás: https://templomablakanno.blog.hu/2017/06/19/nemesnadudvar_sarlos_boldogasszony_templom

Miután a templombelsőt lefényképeztem, indultunk volna tovább. De aztán a templom mögött parkoló autónkon egy csúnya ütközésnyomot találtam. Erre nem számítottam. Azért szerencse a szerencsétlenségben, hogy a vétkes sofőr megvárt, és elismerte hibáját. Az utóval továbbmenni tudtunk, így a túránkat csak időben növelte. Azóta van mit intéznem, hogy az autóm ne egy bontószökevénynek tűnjön.







10 megjegyzés:

  1. Ez a szombat olyan semmilyen volt. Volt, mert ezzel az olvasnivalóval és a fotókkal megváltoztattad. Új ismeretek, szép épületek és a templom belseje, ablakai...! Nagyon köszönöm a kirándulást! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök neki, hogy szebbé tettem a szombatod. Négy napig nem néztem internetet, és meglepődve tapasztaltam, hogy az általam követett 48 blog négy napnyi új posztjait 2 óra alatt elolvastam.
      Rengeteget fotóztam, és sok szépet láttam. Majd irok és
      teszek ki fotókat is.

      Törlés
  2. Sajnálom, hogy ütköztek az autótokkal, inkább szépséghiba lehet, szerencsére becsületes volt az ütköző és gondolom, fizet a biztosító. Az volt a jó a rosszban, hogy tovább tudtatok menni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Utólag visszagondolva, valóban szerencsés négy napunk volt. Minden napra volt egy kis szakmai meglepetés is, szerencsére rossz kevés. Az autóra már nem is gondoltunk, hogy lehet vele még baj, mert múlt héten durrdefektünk volt. Szerencsére ott is csak a gumijavitás volt a kár.

      Törlés
  3. Megint olyan írást hoztál, amelyből tanulni lehet. Szép és ismeretekben gazdag túrákat szerveztek mindig. Tetszenek a képek is. Köszönet értük.

    VálaszTörlés
  4. Valójában azért megyünk, hogy a látottakból, hallottakból a feleségem tananyagot készítsen. Szokta is mondani, hogy én ezt már tanítom. Én meg örülök, hogy a feleségem tanítványain kívül más is tanul ebből.

    VálaszTörlés
  5. Hogy hová el nem jutott Zsolnay !!!???
    A templom üvegablakai szépek...
    Nagy szerencse, hogy becsületes ember volt az autódban kárt okozó...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is nagyon megörültem a Zsolnaynak. És rögtön fel is ismertem, mert ezt a mintát Budapestről is ismerem.
      A templomablakok nekem is nagyon tetsznek. Meg is jegyeztem, hogy nem láttam még olyat, ahol az adományozó csalág saját képet is tetetett az ablakba. Mint megtudtam a 2 adakozó család kérte, hogy korán, tragikusan elhonyt családtagjuk arcképe felkerüljön az ablakra. Így látható az egyik ablakon egy korán elhunyt kislány képe, a másikon pedig egy fiatalon meghalt katona.

      Törlés
  6. Település Arculati Kézikönyv?
    Ennek a felületessége indított el azon az úton,hogy én is gyűjtsek és kutassak.Nyugdíjas projektként blogot írjak!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jogos. Több Teleülés Arculati Kézikönyvet olvastam már, de a Nemesnádudvari volt eddig számomra leggyengébb. Csak biztatni tudom a blogirásra, igazi nyugdijas projekt, és biztos lesz haszna.

      Törlés