2021. március 31., szerda

A klumpa és a játék

Saját élmény az általános iskolás koromból: A Pál utcai fiúk Magyar Nyelv és Irodalom órán való feldolgozásakor az „Einstand”-os üveggolyós játék kapcsán kaptuk a feladatot, hogy mérjük fel otthon, hogy nagyszüleink mit játszottak.

Én a nagymamámat kérdeztem meg, aki a Káni iskolai élményeiről mesélt. Kánban –zsákfalu, Hetvehelyhez tartozik ma már csak üdülőfalu –, az iskola előtt nem üveggolyóval, hanem helyben talált kis golyócskákkal játszottak a földúton. A kis golyócskák a helyi agyagos talajok jellegzetessége, sokszor belül üregesek és zörögnek, mert egy kis zárvány van bennük és levegő. A rajtuk levő klumpát levették, és ezeket rakták ki több méterre maguk elé. A feladat az volt, hogy ki talál bele több kis golyóval a klumpába. Az nyert, aki adott darabszámú golyóból – rendszerint egy tucatból –, minél többet dobott a klumpa belsejébe.

A fotót Lengyel Beatrix: A Pál utcai fiúk című film forgatása a Nemzeti Múzeum kertjében című cikkéből vettem Forrás: https://fidelio.hu/vizual/einstand-a-muzeumkertben-146944.html

Ez jutott eszembe, amikor is megalkottam a Káni klumpás játék zsebre vágható kis változatát. Faragtam egy kis klumpát, és vágtam néhány kis korongot. Most aztán lehet játszani Húsvétkor a gyerekekkel. Azért kíváncsi leszek, meddig játszunk, és mikor vonulnak el inkább számítógépes játékot játszani.

2 megjegyzés:

  1. Még nem hallottama az agyagos talajok jellegzetes golyócskáikról, és arról régi játékról sem, amit magymamád játszott. Mindig tanul az ember, ha blogokat is olvas.
    Majd írd le, hogy húsvétkor milyen volt a játék a te általad faragott játék a gyerekekkel. Kiváncsi vagyok rá.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gyerekkoromban gyűjtöttem is ilyen golyócskákat, sokat lehetett találni a dombra felvezető kocsiút falában, amit évszázadok alatt alakított ki a természet és a parasztszekér. Majd írok is a Húsvétra kitalált játék sikeréről, meg a félig kész ajándékok befejezéséről.

      Törlés