2021. március 15., hétfő

Elnyílt a sárga rózsa

Eljött idén is az 1848-as forradalom és szabadságharc emléknapja. Itt vagyunk karanténban, és félünk kimenni, ünnepelni az emblematikus helyekre, hogy együtt ünnepeljünk. Szép az idő, így gondoltam sétálunk egy nagyot a lakóhelyem környékén. Ez a hely úgyis távol esik az egykori forradalmi helyszínektől, ezért nem vártam tömegeket. A feleségem is sikerült meggyőznöm, főleg azzal, hogy ígértem neki egy kis helytörténeti sétát is.

A sétára készülődve a komódon a múlt évi sárga rózsa kiszáradva. Már kiakartam dobni, de feleségem megakadályozott. Még így szárazon is szép, és emlékeztet….- mondta feleségem.


Az első épület, ahol először megálltunk az a Feszty-Jókai műterem ház épülete volt. Ennek látszólag semmi köze nincs az 1948-as forradalomhoz. Itt készült annak idején a Feszty körkép, és itt élt fogadott lányáékkal együtt újraházasodásig Jókai Mór is.


Később eladták, és a Petőfi társaság tulajdonába került. Akkor gyűjtötték össze a Petőfi relikviákat a házba. A társaság a belvárosból elhozatta Petőfi egykori Pesti lakhelyének udvaráról a ház kútját. Ez még a mai napig itt áll a műteremház lépcsője előtt. Petőfi, amikor március 15-én otthonából elindult, el kellett mennie e kút előtt is, ezért ma nekünk ez mai túránk aktualitását is megadta.

 

A Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia Tanszék Kmety utcai épülete a Nemzeti ünnepre való tekintettel nemzeti színű zászlót, és a piros-fehér szalag helyett ideiglenesen nemzeti színű szalagot visel.


Az Epreskerti Moha asszonyt nem tudtam kihagyni. Most a télen mohatakarója megfogyatkozott, de majd biztosan meg fog újulni ismét, hogy ne fázzon.



Gyermekeink egykori játszótere megújult. Jó színes lett.

 


A forradalmi túránkat a Rózsák terén fejeztük be, ahol az 56-os forradalom emlékműve is van.

Ezen az ünnepnapon mi most ezzel a kis sétával ünnepeltünk. Mikor hazajöttem eszembe jutott, hogy a nyolcvanas években, amikor még iskolai szünnap volt ugyan, de munkanap volt, hogyan ünnepeltünk. A belváros egykori forradalmi helyszíneit kerestük fel, és egy szál sárga rózsát tűztünk a Petőfi szobor virágágyásába. Az akkori ifjú szívünkben Szörényi – Bródy páros Sárga Rózsás számát tekintettük lelkesítőnek. Itthon aztán meghallgattam kétféle feldolgozásban is. Ma is nagyon tetszett.

Részlet, az "Ezek a fiatalok" című magyar filmből.


Koncz Zsuzsa előadásában 1988-ból.

4 megjegyzés:

  1. Köszönöm az információban gazdag sétát. Koncz Zsuzsát már többször nmeghallgattam. Jó, hogy feltetted, nagyon tetszik.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igyekszem mindig egy kis új információkat is adni az írásaimban. Úgy látszik maradt még egy kicsi egykori tanári múltamból. Köszönöm, hogy írtál. Mindig jó a visszajelzés.

      Törlés
  2. Koncz Zsuzsában, a tehetségében mindig meg van az állandóság. El nem múlóan az egyik kedvencem. Volt is, marad is.
    Nekem inkább volt meglepetés az első videó részlet az Ezek a fiatalokból. Régen láttam, de már el is felejtettem. A fiúk előadása Koncz Zsuzsáéhoz képest jóval "egyszerűbb", bár ezen csodálkozni sem lehet, alig múlhattak el húsz évesek. "Tini" (Bródy) is mennyire fiatalka volt még a filmben.
    Jó volt látni és olvasni a bejegyzésedet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az "Ezek a fiatalok..-"-ból levő változat még hangszerelésben és szövegben is egyszerűbb. Örültem neki, hogy megtaláltam, és egy kis villanásban még Koncz Zsuzsa is szerepel benne fiatalon.

      Törlés