2020. július 18., szombat

Egy fodrászmester szerszámai


Fél éve, hogy nálam vannak egy baranyai fodrász szerszámai. A bajai országos német nemzetiségi tanösvény egyik állomásánál lesznek kiállítva. Én kaptam feladatként, hogy az üveglap alatt kiállítva megmaradjanak az utókornak. Nézegettem, hogy milyen módon is tudom én ezeket a tárgyakat szabadtéri kiállításra alkalmas állapotba hozni.




Hamarabb elkészültem, mint amennyit tervezgettem. A tárgyakat letisztítottam a multifunkcionális szerszámommal.


A szerszámommal polírozni is tudtam.

Aztán autóra való színtelen vékony lakkal lefújtam a fém részeket. Úgy gondolom ezzel évtizedekig még tanulmányozható, hogy milyen szerszákkal is dolgoztak a fodrászok régen. Gondolom a mai gyerekeknek ezek, újdonságok. Nekem nem. Jól ismertem a gyerekkoromból. Sokszor láttam ehhez hasonlókat, amikor Gyuri bácsi a vándorfodrász nálunk járt.

3 megjegyzés:

  1. Anyám apja fodrász volt. Brúdi Géza bácsi. Nnna... szokta mondani, tessék ide leülni. Egy hokedlire ültetett, nem szólt semmit, csak seperc alatt megnyírt minket. Úgy kattogott az ollója mint egy gép. Nagyanyám mindig zsörtölődött, hogy na megin' ingyenes kuncsaft. De nagytatám az mindig szívesen megnyírt. Szerintem ő szerette a szakmáját és elemében volt, mikor nyírhatott minket.
    Hihetetlen, akkoriban az emberek egy szakmát egy életre választottak. Ha belegondolok, hogy egy kis bőrtáskába belefért minden szerszáma, elképesztő... Én az asztalos műhelyembe asszem százezer eurós nagyságban fektettem be... és nem fog többet érni egy táska szerszámnál...

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm, hogy megosztottad a fodrász élményeid. Ezen én is mindig elgondolkodom, hogy mennyit költünk most a szakmánkra, és mégse ismerik el úgy, mint régen. Az én dédnagyapámnak is néhány kése és a faragópadja volt, és mégis ő készítette a környék legszebb és legjobb klumpáit. Vajon a mi munkánkra fognak-e hasonlóan emlékezni.

    VálaszTörlés
  3. Nálunk - habár sosem volt fodrász a családban - a 'férfinépek' haját a mai napig otthon nyírják. A szülőkét eredetileg a nagyszülők kezdték vágni, azután az unokák hajnyírására már most a szülők is vállalkoznak. Még a kislány hajvágására is (bár gondolom, ez nem lesz örökös). Nem tudom, ez máshol mennyire divat - de nálunk nagyon jól működik.

    VálaszTörlés