2020. január 4., szombat

Selyemmel hímzett képeslap


Egy érdekes papírra hímzett bekeretezett képet láttam a bolhapiacon. Az eladó asztalán minden héten ott láttam, és csodáltam. Minden alkalommal, nézegettem, de nem találtam rá okot, hogy megvegyem. Aztán egyszer egy régi tükrös borotválkozó dobozt találtam. Igazi felújítani valót, amibe rögtön bele is láttam a jövőjét. Restaurálom, kibélelem, és a feleségem ékszerdoboza lesz. Ebben tárolhatja majd az örökölt sváb népviselethez tartozó ékszereit. Egy ilyen ékszeres doboz fölé, pedig nélkülözhetetlen egy kép, amelyen egy népviseletbe öltözött leány látható. Ilyen előzmények után aztán meg is vettem a hímzett papírképet.

A képet már át is adtam a felségemnek, az ékszerdobozon még dolgoznom kell, hogy a célra használható legyen.

Az eladót mindig ki szoktam kérdezni, hátha ismeri a vásárolt tárgy előéletét. Az eladó most sajnos nem tudott semmit róla, mert ő is csak azért vette, mert tetszett neki. A kép hátoldalán felirat is volt: „Dédiék házából elhoztam: 2008. 07.27. Vasárnap  - ettől okosabbak nem lettünk.

Otthon aztán. Szét is bontottam, hátha nincs a kép jól a passzpartúhoz rögzítve. Sajnos a képkeretező jól rákasírozta. Azért jó volt, hogy az üveget külön le tudtam tisztítani, és a képet beszkennelni. Kicsomagolva jól látszott, hogy selyemcérnával van kihímezve, és a passzpartúra rákasírozott lap képeslap kinézetű. Így aztán jött a net, és a selyem képeslapra keresés. A selyemmel hímzett képeslapok között találtam Elsi Gumier selyemmel hímzett képeslap sorozatát. (https://www.google.hu/search?q=elsi+gumier+postcard&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwiz1fHkj9bmAhUImYsKHV_LCwMQsAR6BAgHEAE&biw=1260&bih=638)


Bár a képeslap ikertestvérére nem találtam rá, és ennél nem látszik jól a szignó. A leány lába alatti fűben van valami aláírás szerű, de nem kiolvasható. A sorozat tulajdonságaival rendelkezik, mert csak a ruha van rajta hímezve, és az adott tájegység címere is ott van a képeslap sarkán.
Most már csak a kép alatti doboz restaurálását kell csak befejeznem. Szinte mindent beszereztem hozzá. Van zöld filcbélés, kis szolid doboz zár. Már csak szabadidő kérdése, és a Véméndi népviselethez szükséges ékszerek mind együtt lesznek a kis dobozkában. Fölötte pedig majd ott függ Elsi Gumier népviseletbe öltöztetett lánykája. Én sajnos nem ismerem fel ez mely vidék népviselete. Szerintetek a lány milyen népviselet visel?

9 megjegyzés:

  1. Persze, hogy keresgéltem. De a csúcsos hegyek, és főképp az oroszlán miatt nem hinném, hogy ez magyar népviselet. Elsi G. képein vannak címerek (vagy mik) - melyek nyilván a viselet beazonosításában segítenek. Amúgy nekem úgy rémlik, magyar népviselethez nem hordtak ekkora karimás kalapot, aztán a köténynek sincs "kötője" egyik oldalon se, a blúz ujja is idegen szabású. Szóval én arra tippelek, ez semmiképp nem magyar viselet. De az oroszlán ügyét se tudtam kinyomozni. Kíváncsi vagyok, sikerül-e bárkinek beazonosítani ?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A magyar népviselet én is kizártam. Az oroszlános címerállatra én is próbáltam keresni, de egyelőre nem segített. Reménykedem, hogy sikerül.

      Törlés
  2. Érdekesek ezek a búvárkodások, sok érdekes dolgot fel lehet fedezni, és mindnek története van.
    A képre keresve ezt találtam, lefelé görgetve a jobboldalon megtalálható ez a kép eredetiben, talán svájci kantonból származhat.
    https://translate.google.com/translate?hl=hu&sl=fr&u=http://prodottitop.com/%3Fq%3DGOUMIER&prev=search

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gratulálok, ezek után megvan, ha a Svájci Luzern tartomány népviseletére keresek minden ott a nagy karimás kalap, és az esernyő. Az oroszlán is ott van egy hatalmas sziklafalba vésve:
      https://www.tripadvisor.de/LocationPhotoDirectLink-g188064-i20787290-Lucerne.html

      Törlés
  3. Köszi az oroszlánt, muszáj volt utána néznem, miért is van a sziklába vésve, ezt a leírást találtam róla:
    "Oroszlán-emlékművet (Löwendenkmal). Ez egy sziklába vájt óriási oroszlán, amit az 1792-ben Párizsban elesett 760 svájci gárdista emlékére készítettek. (A francia forradalom idején 1100 svájci gárdista szolgált XVI. Lajos udvarában, akiknek az volt a feladatuk, hogy őrizzék a királyi család által már elhagyott, kiürült Tuilerien kastélyt.)"

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Közben én is utánanéztem. Úgy megörültem ennek a virtuális luzerni kirándulásnak, hogy ma bővebben is írtam róla.

      Törlés
  4. Debrecenben is van egy un. Hősök temetője, ahol szintén egy ilyen haldokló oroszlán található, az ott eltemetett katonák emlékére. Persze nem olyan monumentális, mint a svájci, de ez is nagyon szép és maximálisan kifejezi a fájdalmat az elesett katonák iránt.

    https://hu.wikipedia.org/wiki/H%C5%91s%C3%B6k_temet%C5%91je_(Debrecen)#/media/F%C3%A1jl:Debrecen,_H%C5%91s%C3%B6k_temet%C5%91je,_Haldokl%C3%B3_oroszl%C3%A1n.jpg

    VálaszTörlés
  5. Tudom, ez csak másodlagos téma, mert a kép, a népviselet volt előtérben, csak ez most eszembe jutott.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az oroszlán segített pontosítani a tartományt. Megnéztem a debreceni haldokló oroszlánt, tényleg az is nagyon hasonló a svájci emlékműre. A Svájci készült korábban, ezért gondolom az inspirálhatta a debrecenieket.

      Törlés