2020. január 5., vasárnap

Amikor a képeslap képe mesélt


Ezt szeretem a blogolásban, ami tegnap történt velem. Feltettem egy kérdést, mert nem akartam a selyemmel hímzett képet megbontani.
Szerintetek a lány milyen népviselet visel? – Kérdeztem, és olvasóim a segítségemre siettek. Aranyos Fodorka a képen látható címeres oroszlánban sejtette a megoldás kulcsát. Kincse megtalálta a kép alapján az eredeti rajzot, mely alatt a Svájci Luzern tartomány megnevezés szerepelt.
Ezek után már gyerekjáték volt összerakni a mozaikokból a megfejtést. Bőven lehet képeket találni a Luzerni Haldokló oroszlánról, olyat is mely előtt népviseletbe öltözött svájciak szerepelnek. Ezt szeretem, amikor egy poszt kapcsán tanulok, és nem utolsó sorban „Google gazdaságos”-an el is utaztam felderíteni Luzern egy piciny történelmét. Képek forrása: https://www.wikiwand.com/de/L%C3%B6wendenkmal_Luzern

A világ legszomorúbb kőszobra - így nevezte Mark Twain Luzern legmonumentálisabb látnivalóját, a Haldokló oroszlánt.
A sziklába vájt oroszlán fölé a következő szavakat vésték latinul: " A svájciak hűségéért és bátorságáért".

A sziklába vájt fekvő, haldokló, gigantikus méretű oroszlánnal a Svájci Gárda több mint 200 hősi halott katonájának állítottak emléket.
A Svájci Gárda a XVI. század óta Európa egyik legjobban képzett zsoldos hadserege volt. Több uralkodót védtek, köztük XVI. Lajos francia királyt is a francia forradalom idején. A Tuileriák kertjében ezer főnyi katona közül kb. 200 fő meghalt. Egy Luzern környéki gárdista a harc idején szabadságon volt, de a tragédiát hallva elhatározta, hogy emléket állíttat a hősies honfitársainak.
Az oroszlán arcán a tragikus lemondás tükröződik, feje a csorbult pajzsán nyugszik. A megmunkálás nagyon aprólékos, a sörénye, az arcvonásai, a lábak izomzata tökéletesen kidolgozott, a szeme szinte sír, kis tavat sírva maga alá.

"Thorwaldsen igen jól fejezé ki ez eszmét, midőn halálra nyilazott oroszlánya csüggedő állapotában is egyik lábával a három liliomos paizsot fedi — de az oroszlány, a sweitzi őrsereg, életét elleheli s a paizs összeromboltatik. Szép költői eszme ez emlék, természet-kőszirtbe metszve, alatta egy medencze áll, s a szirtből forrás csurog le, talán könnye a hűségnek, és e könnytükörben szomorúan sugározza vissza magát az elhaló


4 megjegyzés:

  1. Te egy izgalmas búvárkodásba vonod be az embert, és különösen tetszik ez fajta hímzés a képre.
    Egyébként a kalocsai hímzés ismerem jól, és készítettem is régebben.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kár, hogy ritkán találok búvárkodásra alkalmas tárgyat. Nekem is nagyon tetszett a hímzett képeslap, ezért is vettem meg. Bebizonyosodott, hogy együtt gyorsabban és hamarabb jutunk eredményre.

      Törlés
  2. Nekem nem annyira a lap, mint annak története, vagyis a képen látható dolgok utáni nyomozás tetszett - de az nagyon !!!
    Köszönöm, hogy leírtad a történetet, emlékezetes marad számomra, sosem hallottam eddig erről az oroszlánról - megható történet.

    VálaszTörlés
  3. Az oroszlán története nagyon tanulságos. A történelemórán, amikor a Francia Forradalomról tanultunk ezt a Svájci gárda történetet meg sem említették. Ezért szeretem az ilyen tárgyakat, mert történelmet is tanítanak, egy kicsit másképp.

    VálaszTörlés