2020. január 22., szerda

Diavetítő a múltból


Kisebbik lányomtól kaptam a megbízást, hogy keressek diavetítőt és diafilmeket. Úgy szeretnének és azokat a filmeket, melyeket gyerekkorukban együtt néztünk. A vetítőt és a filmeket is elajándékoztuk a rokonságban, ezért nem lehet csak úgy a szekrény tetejéről levenni. Elkezdtem nézni a piaci kínálatot. Új diafilmeket és diavetítőt is lehet venni. Az újonnan kapható diavetítő űrhajóra hasonlít. Kép innét: https://diafilm.hu/index.php?route=product/product&product_id=63

Illúziórombolónak tartom ilyennel régi diafilmeket nézni. Más új gyártású diavetítő nincs. A régi működőképes vetítők ára a fellegekben. Felújításra váró diavetítőket lehet vásárolni, de úgy tapasztaltam, hogy nem mindig érdemes vásárolni. Az egykor NDK-ban gyártott diavetítőket kiégett izzóval hirdetik: csak égő hiányzik belőle, és használható. Miki barátommal utánanéztünk,  a diavetítőbe 150watt-os speciális izzó kell új ára tizenötezer forint. Ezt egyszer ugyan ki lehet fizetni, de a gyártó szerint várható élettartama 30 és 50 óra között.Ilyen előzmények után egyszer csak megláttam egy nem működő, de a fényképeken is egyben levő darabot. Az eladó szerint ritka exportra készült gyűjtői darab, az elmúlt 30 évet vitrinben töltötte.
Gyorsan telefonáltam az eladónak, és hétvégén már mentem is érte.

Amikor kitettem, és fényképeztem Arcsi rögtön felugrott hozzá. Úgy látom, érdekli. Remélem, majd segít felújítani.
 
A diavetőről találtam: A hazai ipar 1971-ben megtervezi az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság javaslata alapján a Brillamatic vetítőcsaládot. A készülék egyaránt alkalmas tekercses diák és egyes diaképek vetítésére is. Rotó változata biztosítja a szalagos filmek távirányítású vetítését. Ez a készülék nem bizonyul sikeresnek, és a használók tapasztalatai alapján fejlesztője az Argon Szövetkezet nem javít az eszköz konstrukcióján, hanem az egyszerűbb megoldást választva abbahagyja gyártását. Forrás: http://diafilm.osaarchivum.org/public/?html=6
Az eladó se a saját eredeti dobozát, se a használati utasítását nem találta. Hála a netnek a diafilm kezelési útmutatója diafilmben mellékelve. Le is töltöttem magamnak, hogy fel tudjam a javításkor használni. A kép az 1972-.ben kiadott útmutató négy képkockája egy képben. Forrás: https://mandadb.hu/tetel/282973/Argon_Brillamatic_Dialasználati utasítáást ux_Home_diavetito

Itt állok most. Diafilm vetítő már van, kissé hiányos, de lesz ebből működő darab.

4 megjegyzés:

  1. Érdekes ez a múlthoz, de talán inkább eredetihez ragaszkodás, bennem kevésbé van meg. Bár mostanában, ahogy idősödöm, egyre inkább gyerekkori tárgyak emléke fog meg, ha találkozom velük. Legszívesebben visszaállítanám az akkori bútorokat és felszereléseket egy házban, amiben akkor éltem, de nem tudom mit adna, mennyire érezném jól benne magam.
    Az én gyerekeimnek már nem használtam diavetítőt, mert a videó filmek váltották fel. Ha nosztalgiázni akarok, akkor viszont a neten talált videókban nézem meg a kedvenceinket.
    Kicsi korukban készült néhány magnófelvétel az ő riporterkedésükről, amikor önállóan interjúvoltak, vagy verset, és saját költött meséiket mondták fel, mert nagyon szerették visszahallgatni magukat, és ez ma nagy kincs nekem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mi a gyerekeinkkel ragaszkodtunk a mi gyerekkori diavatítőnkhöz. Azokat a filmeket közösen vetítettük le, és olvatuk fel a nagyszobában. Ez maradt meg a lányomnál, és mesélte a barátjának. A lányommal egyidős barátja már videókon nőtt fel, de nagyon tetszik neki, ez a családi közös filmvetítés. Ezért is kérte lányom ezt.

      Törlés
  2. Ohhh, eszembe jutott, mikor tátott szájjal néztük a szomszédban a rajzfilmeket, bármi volt, nem érdekelt, csak láthassuk. Örök élmény, mai napig látom ahogy kuporgunk a földön és nézzük a csodát 😊😊

    Mi még ilyenen néztük :

    https://www.darabanth.com/de/fernauktion/247/kategorien~Andere-Sammelgebiete/Flohmarkt~1000010/Retro-diavetito-gep-EFilm-Elzett-Muvek-Lemezarugyar-sajat-dobozaban-mukodik~II1174886/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A mi családunknak is ilyen diavetője volt, csak rózsaszínben. Egészen sokáig használtuk. Emlékszem rá, hogy általános iskolás osztálytársaknál néztük a kötelező olvasmányok diafilmesített változatát. Így, jobban megjegyeztük a regény cselekményét! Erre emlékezve is tettem be a nyakkendős diaképet. Bár, én se kisdobos, se úttörő nyakkendőben nem néztem diafilmet :-)

      Törlés