2019. január 24., csütörtök

Kacorkés


Az Ecseri piacon jártunk. Szokás szerint inkább csak néztem, beszélgettem az eladókkal egy-egy számomra érdekesnek talált tárgy kapcsán. Az érdeklődésem tárgya az általam kacorkésnek ismert kés volt.
Felénk is mondták kacorkésnek, de inkább azt a bak macskára mondták. – mondta az eladó.
Nekem a Kacor király a macskás népmesét juttatja eszembe. Nálunk a fa metszésére használta ilyet. – mondtam én.
Nálunk a juhászok körmölésre, és csak körmölő késnek hívták. Látom, tetszik magának, kellene? kérdezte az eladó.
Fafaragást szeretnék végezni, és tanítani. Ilyen késem még nincs, és jó volna ilyenből is egyet használható állapotba hozni. – feleltem én.
Nemrég találtam a padlásomon sok ócska vas között. Lesz vele munka, mert kell neki a fa nyél, és köszörülni, fenni is kell. Magának olcsón odaadom. – folytatta az eladó.


Aztán, sikerült is megállapodni egy nekem kedvező árban. Így lett aztán kacorkésem.
Itthon utánanéztem, és valóban a kacor (főnév II.)
Tájszó: Hím macska, kandúr. A kacor nem enged be más macskát az udvarra. A kis kacor megfogta az egeret.
Eredet [kacor < szláv: kocur < kot (kandúr) < görög: katta (kandúr) < arab: quittun (kandúr) < qitt (macska)] Forrás: https://wikiszotar.hu/ertelmezo-szotar/

Most már tudom, hogy itthon kettő kacorunk is van. Amikor ezt a posztot elkezdtem írni, ide is jött megnézni, hogy mit is csinálok. Megsértődött, hogy nem vele foglalkozom, és a kacor kés pengéjére hasonlító faroktartással elvonult.
Aki nem ismeri a Kacor király mesét, annak ajánlom elolvasni. A mesebeli macska tulajdonságai - mindentől fél, de mégis magasabb rendűnek képzeli magát -, tökéletesen illenek a mi macskánkra is. Ajánlott mese röviden: http://www.nepmese.hu/mesetar/mesek/kacor-kiraly



4 megjegyzés:

  1. De jó, hogy a ti Kacor-otokat is megmutattad ! :-)
    Aranyos és kíváncsi, mint minden fajtársa.
    A kacorkést és szemző késnek ismertem...Fogalmam nincs honnan, tán gyerekkoromból ? Vagy nem tudom....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Itt a blogspoton merem megmutatni. Az elhagyott blog.hu-n ott óvatosabb voltam. A kacorkést nálunk oltókésnek mondták még. Azt mondták az oltás a fának kacorkéssel végezve okozza a legkisebb fájdalmat ...

      Törlés
  2. Oh, de gyönyörű az a kacor király :D tényleg olyan királyi még a tartása is :)

    bizony, felénk is oltókés volt, vagy inkább ojtókés :) Apukámnak is volt ilyen, emlékszem nagyon éles volt, gyerekeknek szigorúan tilos volt hozzányúlni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tud pózolni a kamerának, ha olyan kedve van. Általában nem szereti, ha fényképezik. Az oltókést mindig borotvaélesre fenték.

      Törlés