2024. április 26., péntek

Petőfi Centenáriumi képeslapot találtam.

Manapság a bolhapiacra általában csak tanulni, és nézelődni megyek. Amíg nincs kész az álmaim háza, helyem se nagyon van, hogy a vásárolt régiségeket elraktározzam. Legutóbb kivételt tettem, mert három darab képeslapot mindösszesen 300 Forintért vehettem meg. Az egyik képeslap a Petőfi centenárium képeslapja. A hátlapon látszik, hogy nem gyűjtői állapotban maradt meg, de én mindig is szeretettem Petőfit, és még szavalóversenyt is nyertem általános iskolás koromban Petőfi versek szavalásával.



Juhász Gyula: Petőfi-centenárium


Nevét idézik, de a szellemét nem.

Az él és gyújt szívekben, észrevétlen,

Mint a futó tűz korhadó avarban,

Terjed titokban és nő láthatatlan,

 

Míg égbe nem csap, éjbe nem világol

És pirkad tőle közel és a távol,

Hűs csillagok sápadnak rőt hevétől

És bíbor pernyék hullanak az égből


És futva futnak dúvadak riadtan:

Petőfi lángol a világviharban,

Elég babona, máglya, bamba gazság

És napod virrad, szent Világszabadság!

Forrás: Juhász Gyula: Petőfi-centenárium | Verstár - ötven költő összes verse | Kézikönyvtár (arcanum.com)

A héten munkába menet a Bajza utcában pont az egykori Petőfi ház előtt mentem el. Akkor készítettem ezeket a fényképeket a mai állapotáról.





A Petőfi-Ház létrehozását 1909-ben nem csak a Petőfi-kultusz intézményesítése sürgette, hanem az a felismerés is, hogy az írói dokumentumok, bár a nemzeti örökség részei, kívül esnek az akkori könyvtárak, múzeumok, levéltárak gyűjtőkörén. A Petőfi Társaság által indított értékőrző vállalkozás, a Petőfi-Ház tevékenysége nemcsak az akkor fellelhető Petőfi-kéziratok, könyvek és relikviák gyűjtésére terjedt ki, hanem megvásárolták Jókai Mórnak vejével, Feszty Árpáddal közös Bajza utcai házát, s a Ház így egyben Jókai emlékeknek és kultusznak is őrzője és ápolója lett. A Petőfi-Házat 1945-ben bombatalálat érte. Forrás: https://pim.hu/muzeumtortenet

2 megjegyzés:

  1. No ezzel a házzal nem nagyon lehet dicsekedni.....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jogos, siralmas állapotban van, pedig történelmi értékkel biró épület. A második képen levő kút Petőfi egykori Pesti lakásának udvaráról való. Ez a kút valóban látta Petőfit....

      Törlés