2022. július 20., szerda

Újabb Zsolnay botos fiúval gazdagodtam


Nem tudtam ellenállni, és kiegészítettem Sinkó András szoborgyűjteményem a „Kecskét itató fiúval”. Elsőként a fafaragó fiút vettem, aztán a vizet vivő fiút. Tudtam, hogy van harmadik is a kecskét itató fiú szobra. Míg az első kettőből hófehér sok volt kapható, addig a kecskésből csak pingált darab volt, én meg ragaszkodtam a fehérhez. Aztán csak összejött, hogy egyszer csak kaptam egy nekem is megfizethető árban.

Ennél a sorozatnál kaptam egy pécsi olvasómtól a következő hozzászólást: „Ennél a szobornál, és még néhány ugyanilyen kalapos alkotásánál modellt ültem, álltam, mint kishúgom is (pelenkás kendőben), valamint a házban lakó Angyal gyerekek, gyerekkoromban, ugyanis nagymamámnál laktak albérletben, Sinkó házaspár....Pécs Endre utca” Forrás: https://multmento.blogspot.com/2020/04/a-fafarago-fiu-bucsus-kessel.html

Aztán később, amikor a szobrok történetének utána olvastam, Baranya Megyei Múzeumok 1966-os évkönyvében találtam ezt: „1937-ben Kalotaszegen jártakor erős érzelmi benyomások fordították figyelmét a nép élete, az övéi felé. Ennek az élménynek a hatására keletkezett a Kalló Bandi-sorozat a kisplasztikáiban. Egy kis rokonfiú ihlette a faragó-, pásztor- és korsós gyermekfigurákat. Szeretettel és frissen üde realizmussal ábrázolta a népmesei hőshöz hasonlító nagycsizmás, mackómozgású kisgyermeket. A hárombirkás Pásztor gyerek című kompozícióiban megkísérelte a porcelánplasztika méretbeli fokozását, A gömbölydeden formált figurák elnyújtott sziluettje, egy irányiba fűzött sora mégsem kelt vaskos, nehézkes hatást.” Forrás: Baranya Megyei múzeumok 1966 évkönyve ROMVÁRY FERENC

A téma aztán kezdett foglalkoztatni, és láss csodát 2021-ben kijött egy könyv, Prof. Mag. Gergely Hugó: Sinkó András életművek a Zsolnay Gyárban. Ebben, könyvben a szerző több oldalon keresztül foglalkozik Kalló Bandival, és korabeli képeket is közöl a fiúról.


Ezek után láttam, hogy az én Kalló Bandi sorozatom nem teljes, van kecskésnél még ritkább szamaras változat. Ugyanakkor látom, hogy a szamáron már nem fogja a faragott botját. Ezért, a Kalló Bandi hófehér botos szobraiból hiánytalan az én gyűjteményem. Ráadásul még azt is tudom, hogy Sinkó András, nemcsak emlékezetből készítette a szoborterveket, hanem pécsi gyerekmodelleket is használt.  



8 megjegyzés:

  1. Kedves kis szobrok...legalábbis nekem tetszenek...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Általában a porcelánszobrok nem a kedvenceim, de ez a sorozat érzelmileg közel áll hozzám...

      Törlés
  2. A szobrok témája érdekes, és talán tudom, neked miért jelent érzelmi kötődést, de azért elárulhatod. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Látom figyelmesen olvasol. Igen a fafaragás tematika miatt vettem az elsőt, mert anno nekem is ilyen volt az első fafaragó késem. Ilyen bugylibicskával készítettem az első fa tőrkésem. , A második már tudatos keresés volt, utalva arra, hogy Zsolnay korsót visz a vállán az általa faragott bottal. Nekem meg van egy "kis" Zsolnay mániám. Kecskét anno én is itattam, mert Apámnak volt....

      Törlés
    2. Szeretem ezeket a titkokat, amiket mesélsz, mennyi minden elraktározódik benned,

      Törlés
    3. Titok? Amit elmesélek itt a blogon az már nem titok, de azért örülök, hogy tetszenek a gyerekkori történetecskéim.

      Törlés
  3. Megint nagyon jó volt hozzád benézni! :) Kedvesek ezek a kis szobrok és a történetüket is megismerhettem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm. Igyekszem visszatérni, hosszabb érdekesebb írásokat is közölni.

      Törlés