2020. február 22., szombat

Egy alig ismert író emlékezete



Rátaláltam Németh Imre A Bíbor-tenger partján címmel irt könyvének német fordítására. A regényt ismertem. Annak idején az iskolai könyvtárban ajánlották, hisz tudták rólam, hogy szeretem az életrajzi regényeket. Arra emlékszem, hogy ezt a regényt néhány nap alatt elolvastam. Még egy kicsit csaltam is az érdekében. Az unalmas történelemtankönyv alá tettem. Amikor a nagyim megkérdezte mit csinálok, mondtam, hogy tanulok. Valójában meg a regényt olvastam ki. Bár ha utólag belegondolok, az is történelem. Lásd a regény ajánlását.
Xántus Jánosról, az 1849 utáni emigráció egyik jeles alakjáról, az igaz tudósról és hazafiról ír Németh Imre ebben a regényében; arról, hogyan küzdötte ki magának a száműzetés keserű kenyerén tengődő fiatal magyar az Újvilág természettudományos köreinek elismerését, és arról: hogyan jutott el, annyi viszontagság, hányattatás ellenére is álmai földjére, a Bíbor-tenger partjára. Az oly kevéssé ismert magyar utazónak méltó emléket állított ebben a művében a szerző. Részletesen és érdekesen ismerteti Xántus áldozatos, munkás életét, melynek során nagy amerikai intézmények mellett a Magyar Nemzeti természettudományos gyűjteményének is megvetette az alapját. Németh Imrének az "Őserdők mélyén" és "Az ősi szó nyomában" szerzőjének ezt az újabb regényét sikere biztos tudatában nyújtjuk át a világjárókönyveket kedvelő olvasóknak. Forrás: https://www.antikvarium.hu/konyv/nemeth-imre-a-bibor-tenger-partjan-122392

Németh Imréről wikipedia szócikket nem találtam. A neten az 1965-ös Magyar Irodalmi Lexikon emlékezik meg néhány sorban az íróról.
Németh Imre (1893—1970) 1921-ben kezdte újságírói pályáját. 1934-ben a „Válasz" c. lap felelős szerkesztője. 1935-ben országgyűlési képviselő. A falukutató írók védelmezője, Bajcsy Zsilinszky Endre harcostársa a nácizmus elleni küzdelemben. A felszabadulás után a Szabad Szó és a Magyar Nemzet munkatársa. Két életrajzi regény írója. (Magyar Irodalmi Lexikon. Budapest, 1965. 345. o.) Forrás:
A Németh Imre által irt életrajzi regényeiről legszebben maga az író irt a legszebben 1959-ben a Szolnok Megyei Néplapban:


4 megjegyzés:

  1. Xántus János mekkora nagy tudós, világi utazó, felfedező, és nem utolsó sorban igazi magyar, aki munkásságával gazdagította hazáját is.
    Jó, hogy írtál róla, ilyenkor büszkék lehetünk ősünkre.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem először írtam róla, emléktáblája kapcsán már korábban is:
      https://multmento.blog.hu/2014/08/20/egy_vilagjaro_magyar_a_xix_szazadbol
      Itt pedig a Markó utcai iskolánál is írtam róla is:
      https://multmento.blog.hu/2017/03/22/forealiskola_a_marko_utcaban
      Úgy látszik háromévenként előbukkan nálam :-)

      Törlés
    2. Köszönöm, egy ideje nagyon hálás vagyok az ilyen múltmentő munkádért, sok csodát hoztál ide. Eddig nem volt alkalmam betekinteni a múltmentés kulissza titkaiba, és egy-egy kiállításnál természetesnek vettem, hogy a régi dolgokat "valakik" összeszedték, szerintem ez nagyon izgalmas tevékenység 😊

      Törlés
    3. Nehéz volt az elején a családommal elfogadtatni, de aztán beletörődtek. Az utóbbi időben hasznát is veszik, és fel is használják az általam gyűjtött régiségeket :-)

      Törlés