2018. december 2., vasárnap

Advent első vasárnapján


Már hiányzott, hogy nem írtam a blogra. Témám az mindig lenne, de szabadidőm egyre kevesebb. Tegnap még munkanap volt, így csak ma tudtam kószálni a városban, hogy anyagot gyűjtsek a bejegyzéshez.
Bár kép mindig adódik, mint például tegnap este, amikor túrós pogácsát készítettem. Miután kimentem a konyhába, akkor láttam, hogy a család leosztályozta a pogácsám.

Bár, amikor megköszöntöm az 5-ös osztályzatot, akkor azt mondták, nem ők rakták ki a pogácsából az ötös. Ezek szerint engem csak a véletlen adott egy jó jegyet.

A mai sétán gondoltam adventi díszekbe öltöztetett város fogok fényképezni. Ez nem nagyon sikerült, mert még a közterületeken épp, hogy csak elkezdődött a díszítés.


Helyette megtaláltam a Beliczay mézeskalácsos család emléktábláját. Olvassatok egy kicsit róla.  



VII. kerület, Csányi utca 3.
A Beliczay-bérház
A korábban itt állt épület főfalait felhasználva nemes jeskófalvi és beliczi Beliczay Béla (1837-1920) mézeskalács és viaszöntő mester megrendelésének köszönhetően 1885-ben adták át ezt a mai napig látható kétemeletes, koraeklektikus stílusú bérházat, amelynek az udvarán alakították ki a mézeskalács előállítását elősegítő műhelyt. Az épület tervezőjéről nem maradt fent adat.

Az Európa-hírű, az Osztrák-Magyar Monarchia legnagyobb forgalmát lebonyolító mézeskalács és viaszgyertya-öntő céget még 1832-ben alapította a ház építtetőjének apja, nemes jeskófalvi és beliczi Beliczay Imre (1806-1872) nagyvállalkozó, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, Pest város önkormányzati képviselője. Érdekesség, hogy az üzletember a magyar méz és ipar védelme miatt már 1843-ban beadványt adott be a Magyar Országgyűlésnek. Hazafias magatartása és ipari teljesítménye Kossuth Lajos elismerését is kivívta.

A Beliczay családon kívül a házban élt még Blazicek Bódog vas- és kályhagyáros, valamint a szintén mézeskalács készítő ősökkel rendelkező dr. Zechmeister Jenő (1869-1942) gépészmérnök, akinek nevéhez fűződik a vasúti kocsigyártás korszerű technológiájának, a sajtolásnak magyarországi meghonosítása. Találmányai közül ismert volt még az általa tervezett csapágy, melyet évtizedeken át használt a MÁV; a vasúti forgóváz, melyet később felhasználták az ún. görlitzi rendszerű forgóváznál is; valamint a szögemeltyűs ütközőrendszer. Forrás: http://urbface.com/budapest/a-beliczay-berhaz

1 megjegyzés:

  1. Szerintem csak eltitkolták, igenis ők osztályozták ötösre a pogácsáidat ! Így látatlanban én is adnék még egy ötöst... :-)
    A Beliczayról meg életemben nem hallottam.....Jó, hogy megírtad.

    VálaszTörlés