Koncerten
voltunk. Stefan Jäger, a svábok festőjének képeivel illusztrált, az Alte
Kameraden Blaskapelle tematikus fúvószenekari koncertjét tekintettük meg.
Nagyon megható előadás volt. A koncert ismertetője: https://www.kodalykozpont.hu/programok/stefan-jager-a-svabok-festoje-az-altekameradenblaskapelle-tematikus-fuvoszenekari-koncertje
A koncert után
gondoltam megkeresem, és olvasok a festőről, és életéről részletesebben.
Meglepődtem, hogy német, román, angol nyelven több találatot kapok, mint
magyarul. A Magyar szó folyóirat online kiadásának archívumában megtaláltam egy
részletes ismertetőt a festőről. Ezt most itt idézem, és a bekezdések közé a
saját fotóimat teszem a koncertről. Tudom, így nem tudom visszaadni a koncert élményt,
de legalább a blogomon is megmarad egy szép emléknek.
Szerbcsernyén született 1877. május 28-án, Franz
Jäger[ és Margaretha Schuler második gyerekeként. Stefan gyermekkora
multikulturális környezetben telt el, ahol egymás mellett éltek szerbek,
magyarok, horvátok, románok és más nemzetiségiek. Szülőhelyén fejezte be az
elemi iskola első négy osztályát, majd az iskoláztatást Temesvárott folytatta,
Franz Wieszner polgár magániskolájában. A tanulás négy évig tartott, és miután
befejezte, szülei Szegeden beírták a magán fiúiskolába, ahol külön figyelmet
szenteltek a rajzolásnak, amiben Stefan kitűnt.Tanulmányait Budapesten folytatta, Balló Ede
művészprofesszornál és Székely Bertalannál, modellfestőnek és rajztanítónak
tanult. Anyagi helyzete szegényes volt, apja korai halála után kénytelen volt
tanítói állást vállalni a Széhy grófi családnál. Egyetemi tanulmányait befejezve egy ideig Pesten
szabadművészként dolgozott. Tanulmányutat tett Olaszországba, Ausztriába és
Németországba. Ulmban és Münchenben külön figyelmet szentelt a régi német
népviseletek tanulmányozásának. Képei Pesten kedvező visszhangra találtak,
különösen Almási műkereskedőnél. Megrendelésére szentképeket, csendéletet és
tájképeket festett. Az aradi katolikus templomnak megfestette Szent István, a
jázovai templomnak Gábriel arkangyal képét. Miután elhagyta Pestet, Zsombolyán
telepedett le, itt élt élete végéig.
Első nagy művét német lakta Gyertyános község
megrendelésére megfestette a Németek betelepedése című triptichont. A
monumentális kompozíció három részből áll. Négy évig dolgozott rajta. A
történelmi jellegű triptichon méretei 1,5 x 5 méter és három egységből áll. Az
első Utazás, a második Pihenő, a harmadik Megérkezés. Nagy vágyának eleget téve, hogy az egykori német
telepesek népviseletét minél tökéletesebben vigye vászonra, újra elutazott
Ulmba, Nürnbergbe és Stuttgartba. Ott a sokféle német viseletek vázlatait
tanulmányozta, azokét, ahonnan a 18. században indultak el a kivándorlók, akik
az Osztrák-Magyar Monarchia déli részein telepedtek le. Ezek, miután a
Dunamenti Ulmba kerültek, ahonnan a telepes családokat szállító tutajok
indultak („ulmi dobozok“, németül: Ulmer Schachteln), elkészült számos képe a
németek kitelepüléséről. Köszönve történelmi és néprajzi vonatkozású
alkotásainak, megörökítette a korbeli életet, az akkori ruhaviseletet, a
vertfalú, náddal fedett házak építését, az utcák kinézését. Az I.
világháborúban katona volt Szerbia, Olaszország és Erdély frontjain. Kevés
szabadidejét festészettel töltötte el. Egyik akvarelljén hűen megörökítette a
leégett sabáci templomot, a másikon a köves, kopár balkáni tájat.
Első nagy tárlata Nagybecskereken volt, 1930-ban,
Petri Márta rendezésében. Az eseménynek az akkori sajtó nagy visszhangot adott.
A múlt század harmincas éveiben Stefan Jager festő művészeti munkájának a
csúcsán állt. Értette és művészien át tudta vinni a vászonra a síkság lelkét,
ezzel megőrizve a feledéstől honfitársainak, a Duna menti sváboknak az életét,
a szokásait. Hans Schulz professzor, a Stefan Jäger Múzeum sokévi munkatársa és
a művész műveinek egyik legjobb ismerője, feljegyezte, hogy a művész egész
életén át azzal volt elfoglalva, hogy a környezetét figyelte. Figyelmét az
embereknek, udvarában az állatoknak, a madaraknak, a fáknak, a leveleknek és a
virágoknak szentelte. Nyitott szemekkel fogadta el a természet szépségét, tehetségét
fejlesztette, hogy a megéltet élethűen vigye át alkotásaira. Vászonra került
a sváb parasztok egyszerű életritmusa, amiket különböző életkörülményekben
festette meg, különösképpen szokásaikat, örömeiket és reményeiket. Modelljeit
mindig mozgásban örökítette meg, arra törekedve, hogy a szépséghez a szorgalmat
is hozzáadja. Így készültek el az anyát és gyermekét ábrázoló képek, a tükör
előtt, készülődés a templomba. Ünnepnapokon a fiatalságot szemlélte, ahogy a
táncmulatságra készülődtek, közben nagy figyelmet szentelt viseletük
tűzijátékra emlékeztető színeinek. Nem feledkezett meg a kibicelőkről, az idős
asszonyokról, a nagyanyákról és nagynénikről, a gyerekekről, akik
kiegészítették az ünnepi hangulatot visszaadó képet.
Jäger nagy természetszerető volt. Mindennapi sétái a
szülőföld síkságának szépségeit tárták fel számára, melynek ritmusa évszakokon
át visszatükröződnek vásznain. A kritikusok kiemelik, hogy képein látható,
minden hitét a természet tisztaságából merítette. Sétai során festőkészletét felállította
a mezőn, ahol minden csupa fény és szín volt. Így készültek képei Lány a
sarlóval, Visszatérés a mezőről, nők portréi, amelyek kontraszttal a
természetestől lágyabbak lettek: ők szemérmesek, szégyenlősek, szerények,
bájosak, ajkukon titokzatos mosoly. A szülőföld szépsége, a széles bánsági táj
és a Birkanyáj, a bánsági nő a mindennapi munkában vagy Nő a csirkékkel, Első
barázda, emlékezés a bánáti fekete föld egykor kínszenvedéses felszántására, az
illatos tavaszi kert és a Kislány virágos orgonabokor alatt csak néhány motívum
Stefan Jäger festő alkotásaiból. Kevés feljegyzései között ez található: „Az én
tevékenységem abban tükröződik, hogy megpróbáltam honfitársaimnak a művészetet
hozzáférhetővé tenni, közben arra törekedtem, hogy könnyen érthető formával
bemutassak motívumokat a bánsági népi életből.“
A második világháború után több mint szerényen élt. Mindennapjait
azokból a rendelésekből vetette össze, amit a világban szétszóródva, honvágytól
gyötört honfitársai képrendeléseiből keresett meg. 1957-ben, a 80.
születésnapjára a román államtól, megtiszteltetésként, nagyobb pénzösszeget és
a munkaérem második fokozatát kapta. Miután majd teljes vázlatkollekcióját a
temesvári Bánáti Múzeumnak ajándékozta, szerény állami nyugdíjban részesítték.
Ezzel az idős művész jövője biztosítottá vált. A mindenhonnan megbecsült és
szeretett mester, meggyengült egészséggel, élete utolsó éveit magányosan és
elhagyottan élte. Lakásában találták meg holtan 1962. március 16-án. Másnap
temették el a zsombolyai katolikus temetőben, anyja mellé. Sírjánál több
ismert, hatalmon levő személy tartott beszédet. Megtisztelték a hatalom
képviselői és a művészek, de az állami temetés elmaradt. Forrás: https://jaeger.banater-archiv.de/index.php?title=ART:0900_-_B%C3%A1n%C3%A1t_%C3%A9s_a_sv%C3%A1b_%C3%A9let_fest%C5%91je