A Városligeti fasor 3 oldalfalán van a Rabinovszky házaspár emléktáblája. Az utcáról nem is lehet látni, csak ha valaki a Városligeti Fasor 1 udvarába megy. Én is oda mentem egykor az üveges műhelybe, amikor először felfigyeltem rá. Már régóta húzódik a bemutatás, mert a nevükre keresve a Wikipedia elég keveset ad ki. Aztán megtaláltam Lőrincz Katalin írását Szentpál Olgáról, és úgy gondoltam idézek a cikkből és beteszem az általam készített képeket a házról.
Azért fontos ma Szentpál Olgáról beszélni, mert pont olyan művész és ember volt, amilyenekre ma is szüksége van a szakmának: benne élt a társadalomban, észlelte annak kulturális szükségleteit és hiányait, művészeti tevékenységét is ennek a szemléletnek vetette alá, és semmilyen nyomás alatt nem engedett a minőségből.
Még zeneakadémiai tanuló évei alatt volt alkalma látni
Budapesten Émile Jaques-Dalcroze „mozdulat-szolfézs” bemutatóját, ami
olyannyira inspirálta, hogy zongoraművészi diplomájával kezében (1914-ben)
kiutazott a híres mester Hellerau-i iskolájába, hogy 3 éven át tanulja
rendszerét.
Hazatérve azonnal oktatni kezdi, először
zeneiskolákban, (hiszen a módszert a mester elsődlegesen zenét tanulók számára
dolgozta ki), majd a Színiakadémián, 1920-tól pedig már a Zeneakadémiára is
hívták. Tanfolyamai hamarosan népszerűek lettek, s 1927-ben férjével, a
művészettörténész Rabinovszky Máriusszal (1895-1953) megnyitották iskolájukat
az e célra tervezett és felhúzott épületben (a mai Városligeti fasor 3.
udvarában. Az iskola helyén az utóbbi évtizedekben az Artistaképző működött).
Ez a kulturális központ – ma már így neveznénk –
funkcióiban megelőzte korát, és ma is példa lehetne számunkra. Szentpál Olga
hitvallása szerint a mozgásművészet pszichológiai, pedagógiai eszköz is,
gyakorlásával gátlások küzdhetők le, s fejleszthető az önkontroll, s az
empátia. Nem azt tartotta elsődleges céljának, hogy művészeket képezzen, hanem,
hogy bárkit hozzásegítsen egy egészségesebb, teljesebb életgyakorlathoz.
(Miközben persze, kifinomult igényessége és művészi tehetsége folyamatosan
hozta létre azokat az értékeket, melyeket eleinte az iskola vizsgaelőadásain,
majd társulati jellegű működés kereteiben is manifesztálódtak.)
A férjével együtt vezetett szellemi műhely egyszerre tudott kiszolgálni:
-egy széles társadalmi érdeklődést: külön a kisgyermekek,
külön a serdülők, s külön a felnőtt hölgyek számára tartott (a Dalcroze-féle
ritmikus gimnasztika alapjain kidolgozott) mozgás foglalkozásokkal;
- a haladóbb, ügyesebb tanítványok számára művészeti képzést (melyben az alaprendszeren kívül még számos tantárgy: Laban módszer, akrobatika, balett, zene, művészettörténet is szerepelt); majd színpadi, művészeti tevékenységet;
- és, ami a leginkább figyelemre méltó: szakmai tanárképzést, rendkívül magas szinten kidolgozott (didaktikai, pszichológiai és egyéb elméleti tárgyakkal bővített) tematikával.
Mindemellett az iskola – és persze a család lakása, mely az udvar másik oldaláról nyílt -, a kor hírneves íróinak, költőinek, zeneszerzőinek, színészeinek, festőművészeinek találkozóhelye is volt.
Forrás: https://www.tancelet.hu/hirek/3815-szentpal-olga-120
Szentpál Olga (eredeti neve: Stricker Olga) (Budapest, 1895. december 14. – Budapest, 1968. október 31.) magyar tanár, táncpedagógus, érdemes művész (1958). Férje Rabinovszky Máriusz művészettörténész volt.
Stricker Jakab Gyula (1868–1938) vállalkozó és Wechsler Vilma gyermekeként született. Apai nagyszülei Stricker Adolf ügynök és Gartner (Einzig) Amália, anyai nagyszülei Wechsler Mór ügynök és Sattler Ernesztina voltak. A budapesti Zeneakadémia zongoratanszakán művészdiplomát szerzett 1916-ban. 1914–1917 között a helleraui Jaques-Dalcroze Intézetben tanult. 1919–1931 között a Nemzeti Zenedében a Dalcroze-ritmika tanára volt. 1919–1924 között saját iskolájában gyermek- és felnőtt-táncoktatást, akadémiai színvonalú tanerőképzést, valamint művészképzést folytatott. 1920–1925 között színpadon Dalcroze-műsorral lépett fel és koreográfiákat készített, 1925-től a Szentpál Tánccsoport számára. 1924–1935 között a Színművészeti Akadémia tánctanára volt. 1937-től részt vett az antifasiszta megmozdulásokban: a Vajda János Társaságban, a Független Színpad, a Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiuma kezdeményezésében, a Dolgozó Nők Klubjában és a Vasas Székházban. 1945 után tánccsoportja a Munkás Kultúr Szövetség szervezésében a Magyar Nők Demokratikus Szövetsége (MNDSZ) és az MKP rendezvényein működött közre. 1946–1950 között néptáncgyűjtő tanulmányúton járt. 1947-ben újra megnyitotta iskoláját. 1945–1952 között a Színművészeti Főiskola tánctanára volt, közben 1949–1952 között a koreográfus főtanszak vezetője volt. 1947–1948 között a Testnevelési Főiskola táncnevelési tanulmányi szakának vezetője volt. 1952–1968 között a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola ének főtanszakának tanára volt. 1952–1957 között az Állami Balett Intézetben történelmi társastáncot tanított. 1957-ben nyugdíjba vonult.
Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Szentp%C3%A1l_Olga
Dr. Rabinovszky Pál Máriusz (Budapest, 1895. december 14. – Budapest, 1953. február 7.) magyar művészettörténész, tánctörténész, főiskolai tanár, kritikus. A művészettörténeti tudományok kandidátusa (1952).
Szülei:
Rabinovszky Károly (?-1901) és Merényi Erzsébet/Elza voltak. Tanulmányait
Münchenben, Berlinben és Budapesten végezte el; 1918-ban diplomázott. A Pester
Lloyd munkatársa volt. 1944-ben részt vett a második világháborúban. 1948-tól a
Képzőművészeti Főiskola művészettörténet tanára volt.
Művészeti folyóiratokban publikált. A festészettel, művészetelmélettel foglalkozott tanulmányaiban. A modern képzőművészeti törekvések kritikusa volt, jelentős tevékenységet folytatott a haladó magyar művészet elismertetéséért.
Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Rabinovszky_M%C3%A1riusz
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése