Még
áprilisban a Csendhegyek blogon olvastam, hogy újraépítik a VIII. kerület
egykor méltán híres kálváriáját.
Ennek a kálváriának a főépületét már a XIX. század végén elbontották.
Szerencsére már akkor is voltak, akik ezt a csodás műemléket nem hagyták
elveszni, és a Terézvárosban az Epreskertbe átszállították. Még a karantén
alatt úgy gondoltam elsétálok és lefényképezem a jelenlegi állapotokat. Sajnos
az Epreskertet - mint a Képzőművészeti egyetem más épületeit is -, lezárták a
karantén idején. Így aztán csak a kerítésen kívülről tudtam néhány képet
készíteni. Aki többet szeretne tudni erről a műemlékről, az 2006-os felújítás
átadásáról írt Múltkor magazinból ollózott cikkből sok mindent megismerhet.
A műemlék Kálvária teljes rekonstrukcióját 2002-ben
kezdeményezte a Budapesti Városvédő Egyesület és alapítványt hozott létre az
ügy támogatóinak összefogására. Buza Péter, az alapítvány egyik kurátora az
MTI-nek elmondta, hogy a felújításra - amelyet Albert Tamás tervezett - 100
millió forintot költöttek és a Kálvária a hozzá tartozó kertrésszel együtt
ezentúl a szakrális művészetek bemutatótere lesz. A képzőművészet, a zene és az
irodalom (iskoladrámák, passiójátékok) kap itt évről évre országos színpadot.
Pest-Buda első kálváriáját az 1740-es években a
józsefvárosi Kálvária téren adományokból építették föl és Mayerhoffer András, a
híres barokk mester alkotása. A páratlan műemlék 1893-ban Stróbl Alajos
szobrászművész kezdeményezésére és vezetésével került át kövenként a
szobrászati mesteriskolába, az Epreskertbe, amely eperfa ligetéről kapta a
nevét, és ahol 1882-től a különböző képzőművészeti ágak mesteriskolái működtek.
A festőiskola első mestere Benczúr Gyula volt, később
pedig Lotz Károly. Az Epreskertben dolgozott többek között Zala György szobrász
és Schikedanz Albert, a millenniumi emlékmű építészeti tervezője. Az 1920-as
években ott volt festőnövendék a később Franciaországban világhírűvé vált
Trauner Sándor, akit mindenki csak Traunak nevezett, és aki olyan rendezők
filmjeihez készített díszletterveket, mint Marcel Carne, Orson Welles, Billy
Wilder és John Huston. Munkáját Oscar-, és Cesar-díjjal is elismerték.
A felújított, barokk stílusú építmény a kertben, az
egyetem műtermei közötti kis dombocskán áll. A Kálvária-hegyet, Jézus kereszthalálának
helyét építészeti eszközökkel idézi fel. A magot alkotó, kör alaprajzú
kápolnát, amely fölé kupolaboltozat borul, kilenc szakaszból álló árkádsor
veszi körül. A felette lévő, fonatos mellvédű teraszra ívelt karú
lépcsőrendszer vezet.
Az ünnepélyes avatón Bozóki András kulturális
miniszter arra mutatott rá, hogy az épített és a szellemi örökség szorosan
összefügg egymással, a szellemi örökségre is vigyázni kell, mert az épített
örökség közvetíti az adott kor szellemét. A miniszter azt kívánta, hogy az
Epreskerti Kálvária legyen a béke és a nyugalom szigete, és köszönetet mondott
a helyreállításért.
Varga Kálmán, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal
elnöke a többi között arról beszélt, hogy a XIX. századvég nagy építkezései
idején eltüntették a középkori Pestet, de a salzburgi születésű Mayerhoffer
András kálváriája megmaradt. Az elnök örömének adott hangot, hogy húsvét
vasárnapra föltámadt az Epreskerti Kálvária, szinte minden kövét újrafaragták,
és azt kérte, hogy vigyázzon rá mindenki.
Schiffer János budapesti főpolgármester-helyettes az
MTI-nek elmondta, hogy a főváros több mint öt millió forinttal járult hozzá a
fölújításhoz. Buza Péter, a restauráló alapítvány kuratóriumának tagja az
MTI-vel közölte, hogy mintegy 100 millió forintba került a kálvária és az
alatta levő kápolna teljes rekonstrukciója, amely három év alatt készült el. A
húsvétvasárnapi avatási ceremónia végén emléklapot írtak alá a védnökök és a
kurátorok, valamint a résztvevő közönség. Az emléklapokat egy-egy fémhengerbe
tették, és a két hengert a kálvária zárókövébe helyezték. Forrás: https://mult-kor.hu/cikk.php?id=13271